Förstår att det inte är riksbanken som lånar ut alla pengar som omsätts, men jag antar att det är en viss betydande andel ändå. Så anta att Riksbanken lånar ut 4 miljoner till en bank och att räntan är 2.5%. Vad händer då med de 100’000 kr som jag antar att Riksbanken får av banken under ett år? Tas pengarna bort ur systemet, eller går det in på Kristerssons konto?
Jag googlade “riksbanken vinst” och det visar sig att de svarar på frågan själva.
Under 2021 var reporäntan noll. Och som det står ‘föregående fem år’ då var räntan i snitt på minus-sidan. Så jag får ändå inte ihop det. För jag antar att Riksbanken knappast hade insättningar som översteg utlåningen under perioden. Idé?
Utlåningsräntan var aldrig negativ. Se tabell.
Dessutom köpte riksbanken statsobligationer med positiv avkastning under QE-fasen. Det är i och för sig lite av en cirkel.
Inte negativ? 2021 - noll, dessförinnan negativ i flera år. Sak samma. Kanske ger denna sida svaret
Mitt antagande om att utlåningen (värdepapper) från riksbanken skulle vara högre än insättning (penninspolitisk inlåning) verkar ju inte stämma.
Så är följande summering korrekt? Riksbankens nettoutlåning är inte så stor. Den vinst/förlust som genereras tillfaller statskassan.
Om du kollar i tabellen så ser du att utlåningsräntan var positiv.
Men det stämmer också att de har inlåning från bankerna.
Tack och bock!