Eftersom Riksbanken hanterar våra/mina pengar borde detta rimligtvis leda till att man ökar min konsumptionsvalutarisk eller? Det innebär väl rimligtvis att man ökar valutarisken snarare än minskar den? Kan någon förklara hur Riksbanken tänker?
Va?
Hur då?
Mig veterligen hanterar Riksbanken skattemedel, dvs mina och dina pengar. Om då Riksbanken börjar öka och minska valutarisken så är det ju du och jag som får ta resultatet av detta. Var ju inte länge sedan staten behövde skjuta in mer kapital till Riksbanken då deras risker hade gått snett.
Jag tror du har grovt missuppfattat fiatsystemet och riksbanken.
Staten har eget org. nummer och har sina egna pengar.
Men går inte Riksbanken överskott in i statskassan? Och eventuellt underskott betalas in av staten?
Jag rekommenderar att du startar en egen tråd om riksbanken.
Eftersom det är uppenbart att Riksbankens resultat påverkar statskassan, även om dom har eget organisationsnummer, samtidigt som dom troligtvis är Sveriges största valutaspekulant tycker jag att det skulle vara intressant att belysa deras aktivitet. Dom borde ju rimligtvis veta vad dom gör, eller inte? Hur tänker dom när dom ‘minskar’ valutarisken? Jag menar att de principer vi koppit fram till angående risk likaväl gäller företag och institutionen? Eller är deras verksamhet för komplex för att vi skall kunna förstå de bakomliggande besluten?
Deras verksamhet är bank, dessutom har det delvis det omvända förhållande mot valuta som en affärsbank.
Just för att det är en bank har de en extrem koppling mot valuta. I synnerhet riksbanken. De har alltså en väldigt udda “företagsintern” valutaexponering jämfört med ett vanligt företag. Inte nödvändigtvis komplext utan bara väldigt annorlunda.
Men likväl min och din position trots egen orgnummer? Om man håller en valutareserv för att skydda Sverige AB och är en mega aktör vill jag i alla fall förstå om dom tänker rätt. Nog borde vi kunna hjälpas åt att göra en jämförelse av deras rational mot vår egen när vi tar valutarisk i utländska tillgångar?
Eftersom dom helt missförstått valutarisken när man äger non-SEK aktier så är ju risken uppenbar att dom även missförstått risken i sin egen balansräkning?
Jag är ledsen men jag orkar inte ta det här igen. Det finns redan matten som visar läget.
Nej riksbanken är inte idioter och de vet nog hyfsat vad de sysslar med. Vad de komminucerar och exakt hur du formulerar sig är en annan fråga.
Som sista respons, att riksbanken exponerar sig över fler valutor sprider deras risker. Motsvarande för en privatperson hade varit att börja ha bankkonton och lån i flera valutor istället för bara SEK. Vilket indikerar att de agerar som ommsn har valutarisk på sitt bankkonto i SEK. Precis det som vi som hävdar att aktier inte har valutarisk hävdar. I.e. det stödjer trådens tes.
OK.
Så man skulle kunna sammanfatta det hela med,
visst, Riksbanken och Fiatsystemet har eget orgnummer men resultatet av deras verksamhet påverkar i slutändan min och din plånbok
Riksbanken är väl medveten om att hushållen inte har någon valutarisk men vill kommunicera det omvända för att stärka kronan och skapa kapitalflöden in i SEK
de olika valutapositioner man tar minskar valutarisken för dig och mig
Inte nödvändigtvis alls speciellt mycket kopplingen är mycket mer komplex.
Detta fattar jag inte var du får ifrån.
Inte nödvändigtvis