Har högt humankapital, är gift, båda civilingenjörer, tillsammans sparar vi idag 13’.
Två barn vara av en med relativ dyr hobby 8’/mnd.
1 mill kvar på huslånet (marknadsvärde 5,5 msek)
Två avbetalade bilar
2msek i fonder
45 år
Nu till frågan…
Ska jag fortsätta spara på samma nivå eller investera lite mer i min egen hobby tillsammans med ett av barnen……
Investeringen är blygsam ca 100’ men drift på ca 4’ per månad.
Jag får möjlighet att göra kul saker med ena barnet men pga jobbet kommer jag bara kunna utnyttja ca 2 dagar per vecka. Resten av dagarna kommer jag behöva ge bort gratis.
Så…, är det värt så pass stort intrång i ekonomi för sin egen hobby
Så totalt med den hobby ni redan har blir det 8+4=12’/mån för ”hobbies”?
Ni har ju råd.
Ni har också ”högt humankapital” så du borde ju kunna klura ut ett mer kostnadseffektivt sätt att göra kul saker med barnen. Kan tyckas.
Om inte annat är 12’ i skattade slantar något ni får jobba en del för att dra in.
Helt fritt val m a o.
Ja det är lite där jag är nu i tanken… barnen vill umgås med en under några få år. Kan ju alltid gå tillbaka till sparkvot igen om säg 5 år när de flyttar ur boet.
Ett “tips” kan ju vara att försöka hitta en gemensam hobby med barnen och så hittar man roliga sätt att umgås med barnen.
Jag har märkt med mina samt mina vänners föräldrar att de är väldigt öppna för att testa på nya saker med sina barn jämfört med den äldre generationen där man kanske ofta umgicks över en kopp kaffe typ (okej nu generaliserar jag något)
Kan ta lite exempel min polare spelar en jäkla massa golf med hans far.
En annan gillar att mecka bilar med farsan.
Finns något för alla gäller dock att båda är öppna för att våga testa nya saker
Jag har en hobby tillsamans med min far och mor (2 olika intressen) vilket gör att man kan kombinera tiden man umgås med varandra till något intresse