Rimlig amortering

Jag är ny här på RikaTillsammans och undrar vad man ska lägga sig på för rimlig amorteringsnivå?

Vi har gamla lån och amorterar 0,7% av dessa (=2800kr/mån.) lånekvoten är ca.60%

Vi har möjlighet att spara/amortera avsevärt mer.

Tacksam för svar.

/Nybörjare

Jag är ingen expert på bolån, andra får rätta mig, men rekommendationen är att inte amortera mer än 50% av lånet. Tre anledningar:

1. Vid 50% belåningsgrad är risken redan låg, t.ex. om bostadspriserna faller.
  2. Bolåneräntan är historiskt låg. Att amortera är inte det bästa sättet att spara. Aktiemarknaden ger bättre avkastning än de 1-2% som de flesta betalar för bolånen.
  3. Det blir svårare att få lån när du närmar dig pensionen, t.ex. för renoveringar, sommarstugan.

Håller med CL.

Du har även möjligheten till förhandlingsutrymme med banken om du ligger runt 50%, detta då du inte är någon risk.

Jag skulle däremot ha amorterat lite mera för att komma ned till dom 50%, sedan behöver du inte amortera längre.

Som CL skriver, så gör sig pengarna bättre nu på många andra ställen än amortering, så att amortera mycket när man redan har en relativ låg belåningsgrad är nog inte det som ger bäst avkastning.