Hej,
Till att börja med vill jag tacka för ett oerhört spännande och underhållande forum. Det har blivit en och annan tankeställare sedan jag började läsa div. trådar.
Med tanke på den breda erfarenheten som verkar finnas så tänkte jag ställa en fråga för ev. Feedback.
Har sedan ett tag tillbaka blivit kontaktad av en fd. Kollega, numera VD. Det finns en önskan om att få över mig för att starta upp ett antal större förbättringsuppdrag med syfte att öka intäkter och sänka kostnader. Min erfarenhet och kunskap är tämligen unik och bred.
Företagets vd ligger på en lön kring 200tkr/månad och undercheferna på ca. 100-120tkr/månad.
Själv ligger jag idag på 56tkr/månad med en hyfsat lugn arbetstskt och bra balans i livet och allt vad det innebär. Det nya uppdraget skulle förmodligen innebära betydligt mer nedlagt arbete (vilket jag är helt OK med).
Min tanke är att begära 70-75tkr/månad + bonus och smärre förmåner (friskvård osv.) .
Med tanke på nuvarande lön, ledningsgruppen lön på nya stället. Är antagandet om 70-75tkr rimligt?
Jag skulle också satsa på mer. Vilket belopp skulle du skämmas för att säga?
Det andra är att begära bonus på förbättringen eftersom resultatet av ditt arbete borde ju vara mätbart. Tex som en sign-om bonus. Typ X kr per månad samt Y procent på förbättringen under period Z.
Har hört talas om en inköpare som sparade över 100 MKr per år för ett företag i förbättringar av inköpsprocesser och fick 10 procent första året. En nätt bonus.
Min erfarenhet är att du aldrig kan gå in för högt. Men du kan definitivt gå in för lågt. Men din ingångslön på företaget kommer du att leva med väldigt länge… alla ökningar kommer med stor sannolikhet att vara procentuella efter att du börjat jobba. Det finns undantag, särskilt inom mindre företag, men annars så är alla lönerörelser relativa det du hade till att börja med.
Du säger att du är beredd att jobba betydligt hårdare på denna post trots att du verkar vara i balans och dessutom har en långtifrån dålig lön idag. Jag skulle nog rekommendera dig att tänka igenom det en gång till o kanske prata med någon som står dig nära såsom partner/familj/vän etc. Att lämna en plats i balans för en plats i potentiell obalans skulle jag tänka igenom både en och två gånger. Men det var inte det du frågade om
Om du besitter en unik kompetens som företaget önskar så tycker jag absolut du ska sälja dig dyrt. Plus 100kkr. Be om en ojämn siffra, som 104500. Säg att du trivs bra där du är idag och för att detta ska vara intressant behövs en stor uppsida. Du pratade förmåner som friskvård, i dessa nivåer känns det lite meningslöst tycker jag. Men kanske en förmånsbil för 10basbelopp där även drivmedel ingår som förmån?
Om detta inte skulle vara aktuellt för företaget så säger dom ju bara det. Finns inget skäl att inte vara ödmjuk inför att det kanske inte är en rimlig lön för din position (det kan vara svårt att veta) men finns inget skäl att inte värdera din tid mycket högt. Vill dom ha dig kostar det. Men då får dom också dig o all din unika kompetens. Lycka till!
Jag hade väntat ut ett erbjudande innan jag presenterat vad jag förväntade mig. Typ: ”med tanke på förväntningarna du beskrivit att du har på rollen och vilka effekter och förändringar du vill se och förväntar dig, vad ser du är ett rimligt löneläge för en sån roll/uppgift?”