Risk att åldern för tjänstepension höjs?

Mycket kan hända på 14+ år. Regeringar som kommer och går. Trenden sett tillbaka 14 år är ju en höjning av riktålder vilket troligtvis fortsätter. Militära satsningar ser även ut att påverka oss alla genom diverse framtida skatter på lön och pension. Jag är övertygad att dagens tjp regler kommer att justeras till löntagarens nackdel.

Allt kan hända, men om det ändras hoppas/tror jag det sker på nya tjänstepensioner. Eller att det blir en trappa beroende på när man är född.

Att ändra så att personer som t ex är 48 idag får sin tjp framflyttad till 65 eller senare är extremt osannolikt - av massa skäl.

Däremot skulle det t ex inte vara konstigt att de som är 25 idag får en höjning till 57.

Jag är inte ett dugg säker på att en “riktig” tjänstepension på något enda sätt är mer skattemässigt förmånlig än en kapitalförsäkring (eller, åren det börjar närma sig, vanlig fonddepå). Tjänstepensionen är låst, och är belagd med särskild löneskatt på 25%, så att den är avdragsgill kostnad går inte ens jämnt upp såvitt jag förstår det.

Finns massor med olika varianter. Bästa är nog att be något oberoende pensionsrådgivare räkna på det. Vet att det finns RT-avsnitt med -pensionsguiden-monica som går igenom det här med pensionsvarianter för oss med eget AB.

1 gillning

Vilka är konsekvenserna av att ta ut TJP tidigast vid 62 års ålder?