Risk för onödig utgift för mediciner

Passerat normal pensionsålder och äter en del mediciner mot diverse krämpor.
Vissa av dom är ganska dyra. Den jag haft problem att få tag på senast till vettigt pris kostar utan frikortet jag har 12 Kr per dag från originaltillverkaren.
Nyligen behövde jag ta ut en ny tremånadersranson.
Alla nätapotek har tillgång till samma receptdatabas etc. MEN många/Alla? verkar inte redovisa generisk medicin som numera är det som man måste välja inom frikortsförmånen OM dom inte tagit in den / har den .
Apotek 1 till 4 jag kollade på nätet hade originaltillverkaren enbart som numera inte ingår i högkostnadsskyddet.
Så tabletten erbjöds mig glatt med ca 12 Kr per dag. En facil extra kostnad av 4400 SEK per år helt i “onödan” för ett läkemedel.
Ingen upplysning om orsak till att den inte var en del av högkostnadsskyddet eller någon upplysning om att det fanns en annan tillverkare och att dom inte hade och jag borde leta vidare eller att den var slut.
När jag kollade hos Nätapotek Nr 5! hade jag tur… Dom hade generisk variant från en väl känd tillverkare hemma som dessutom var prissatt utan subvention till nära 1/10 ! av originaltillverkarens pris. Och DEN ingick i högkostnadsskyddet och jag kunde jag få hem den för 0 Kr inkl allt på 2 dygn.

Väldigt nära att jag bet i surt äpple och började betala 12 Kr per dag i onödan. :angry:

Är det någon som vet om det finns någon webplats man kan se komplett status avseende vad som gäller för ett visst läkemedel. Generica som ingår i högkostnadsskyddet och allra helst vilket apotek som faktiskt har den generiska medicinen man måste välja på lager.
Apotekens hemsidor duger verkligen ofta INTE.

Heeelt omöjligt att mina 80++ släktingar och andra begränsat digitala skulle klarat av själva att undvika att betala 12 Kr per dag extra för ett enda läkemedel. Dom skulle gå bet om dom inte hittar nån som vill vara lite detektiv och hjälper dom.
Dom går typiskt till det fysiska apoteket dom är vana vid och tar vad dom har att erbjuda…
Dåligt sätt i detta fall. Alla fysiska apotek i min närhet hade inte generican.

2 gillningar

Knaprar en hel del medicin och når upp till frikort dvs jag betalar en maximal summa för läkemedel per år och har aldrig haft det problem som du beskriver trots att jag säkert har tagit medicin i 30 år.

De flesta medicinerna har patenten gått ut på och kostar ofta mindre summor men två mediciner kostar skjortan men tack vara maxtaxan betalar jag bara den.

Har ( med glädje ) kunnat betala en hel del skatt under tidigare år så nu är det dags för payback eller skall vi säga - återbäring. :slight_smile:

Men som sagt var - jag har aldrig haft problem med att få tag i medicin som täcks av högkostnadsskyddet.

Jag är inte 80+ och jag har inte underliggande sjukdom. Jag har betalat samma belopp oavsett jag köpt receptbelagda mediciner på nätet eller på fysiska apotek. Min erfarenhet är att vissa husläkare giller att skriva ut mediciner som ej ingår i medicin högkostnadsskyddet fastän det finns en billigare medicin från en annan medicin tillverkare är tillgänglig. Har du kollat 'söker priser och beslut i databasen på TLVs hemsida? Det finns information om medicin utbytt…
https://www.tlv.se/apotek/beslut/sok-i-databasen.html

Om du tycker 12kr per dag är en onödig kostnad kan du fråga läkare om hen kan skriva ut en annan medicin som kan ge liknade effekt?

1 gillning

Kanska via Fass där du sedan söker på aktuellt läkemedel och därefter fliken lagerstatus där du sedan får välja din geografisk plats för att få upp möjliga Apoteket. Sök då gärna med läkemedlets generiska namn utan fabrikatnamn för att undvika att vissa likvärdiga preparat inte kommer med i sökningen. Läkemedlets generiska namn är det första och det andra namnet är fabrikatet, t.ex hos “Metformin Teva” är Metformin det generiska namnet och Teva är fabrikatet.
Läkemedel där patentet fortfarande gäller har bara ett handelsnamn, t.ex Ozempic, Repatha, Jardiance, Forxiga och dessa har alltså inget fabrikatnamn då det av förklariga skäl p.g.a patentet inte finns flera olika fabrikat.

Tyvärr blev avregleringen, som den ofta blir, till nackdel för kunderna. De olika Apoteken samarbetar inte och vill därför inte tipsa om andra Apotek utanför den egna kedjan.
En del läkemedel, bl.a Ezetrol (ezetimib) och Xarelto ( rivaroxaban) har lyckats med någon klausul som gör att Apoteket inte kan byta till generika trots att patenten har gått ut.
Har måste förskrivaren därför förskriva just generika för att generika ska kunna expedieras. I andra fall gör Apoteket av kostnadsskäl ett sådant byte själva.

3 gillningar

Allting finns på www.fass.se .

1 gillning

Ehh… Fråga efter en annan medicin var väldigt mycket bredvid ämnet här.

Jag har inte betalat en krona för mycket och det fanns en lösning att hitta.
Det som upprörde mig var istället att hur man bör göra var svårt att inse och hitta och ganska knöligt.
Om jag inte vore datorvan och envis som ex min gamla pappa får jag om jag dyker upp på mitt lokala apotek troligen nöjet att betala 4200 Sek per år för 1 medicin trots att det går att hitta exakt samma generiska medicin som kostar 0 Sek med frikortet om man går till annat apotek. Tyvärr inte många.
4 av 5 olika Apoteksföretag jag kollat nu på nätet hade som sagt bara. originalleverantören för mycket högt pris där frikort inte gällde och inte ett spår av information om billiga alternativet som fanns på enbart det sista av 5 apotek jag kollade.

Detta var heller Ingen engångshändelse.
Jag har löst detta genom att leta rätt på medicinen varje gång i ett år nu hos fysiskt apotek som faktisk hade den hemma och där frikortet gällde,

Tack för länken till TLV.
Den hemsidan var den jag sökte.
Tyvärr långt över min gamla pappas kapacitet :angry:.
Skulle kunnat vara mycket enkelt.

• Vad står det på ditt recept. ?
  • => De generisk varianter du måste välja nu istället för att frikortet skall gälla !
  • Länk till Apoteksföretag som brukar ha dessa.

Finns det nåt sånt?

Även FASS för patienter var ett bra tips. Man var dock tvungen att söka där med generiska namnet OCH rätt styrka OCH tillverkaren . Det finns ibland många möjliga tillverkare och man vet inte i förväg vilken som finns nu på apoteken och ingår på frikortet, Troligen bara vissa som är aktuella nu. Vilka ??? Trial and error.
Sen var man tvungen att både logga in på sitt recept på varje apoteksföretag för att se om det fanns eller gick att beställa. Dom visar ofta oanvändbar info när man inte är inloggad.
Inget det heller nåt vettigt för min gamla pappa. De hundra knapptryckningar som kanske behövs totalt ovan och komma ihåg tillverkare mm kommer inte att fungera.
Mer jobb för mig…

Kan vara en affärsidé för en app, tipsa gärna om det i tråden om affärsidéer man ger bort. Tänker att många har problem med att hitta apotek med rätt medicin på lager, vet att både reumatiker, strumapatienter och diabetiker har återkommande problem.

Jag har oftare problemet att mediciner är slut, än att det bara finns dyra sorter av samma medicin. Men oavsett, dåligt att det verkar satts i system hos vissa apotek. Jag har ett bra fysiskt apotek nära, som brukar kunna ta hem vissa mediciner de inte har på lager. Men jag föredrar att beställa online.

1 gillning

På Apotea och Apoteket så tycker jag att det framgår tydligt om hur mycket man betalar extra för olika generika. Däremot så brukar alternativen vilken generika som lagerförs förändras ganska regelbundet.

Vilken generika som är förstahandsvalet ändras ofta och kan hittas här:
Periodens varor - Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket TLV

1 gillning

Tipset är faktiskt bättre än så. Fass har funktionen att visa vilka apotek som har en viss medicin hemma (och har haft det i åtminstone 5 år).

Jag har använt funktionen när vissa mediciner har haft produktionsproblem.

6 gillningar

Vilket toppentips!
Min särbo löper gatlopp mellan apoteken på orten för att hitta det apotek som har den receptbalagda medicin som hon söker. ( Hon handlar inte på nätet som tex Apotea för det tycker hon inte är säkert … ).

3 gillningar

Jag förstår inte riktig vad du menar med genetiska namnet, rätt styrka och tillverkaren … Dessa info. redan funnit på recept. Jag kan ge ett exempel som jag har upptäckt om receptbelagda mediciner. Några månader sedan fick jag axelloperation, hade jag mycket smärta och fick recept till ‘Citodon". Om du söker FASS ‘sök lagerstatus’, kan du inte se lagerstatus’ eftersom Citodon är narkotikaklassat. Är det Evolan den originala tillverkaren? Det är omöjligt att veta eftersom det inte finns andra tillverkare på TLVs lista. Om du söker international databas. Citodon heter ‘Codeine’. Jag köpte på fysisk apotek till sist.

Hmmm. Om man inte förstår begreppen kring varumärkesnamnen och de generiska kemiska namnet på faktiskt aktiv substans ligger man lite risigt till då man ofta numera får något annat än det som står på receptet med stor text.

ALBYL eller ASPIRIN är exempel på tillverkarens namn
Generiska = kemiska namnet på verksam substans= acetylsalicylsyra

SELOKEN ZOC är originaltillverkarens namn på en vanlig blodtrycksmedicin ( står oftast på receptet med stor text )
Genriska namnet på verksam substans är METOPROLOL Står också på receptet med mindre text.
Inga patent finns längre så det finns numera flera tillverkare.
Då får man ofta något annat fabrikat med METOPROLOL som är billigare som kan heta vad som helst tror jag. Inte så sällan verkar det dock heta det generiska namnet på verksamt ämne och tillverkarens namn EX
METOPROLOL SANDOZ . Man kan alltid hitta verksam substans namn på alla askar/burkar.

Jag har vänner som flera gånger inte kunnat ta viss generisk medicin pga rejäla biverkningar. Troligen pga att dom är känsliga för något hjälpämne.

Har också behövt ta CITODON tabletter ( ryggvärk ) . Det innehåller två aktiva ämnen. Det ena är aktiva ämnet i Alvedon…
PARACETAMOL och KODEIN.
Det verkar finnas 3 generiska varianter vet inte om dom säljs
Hittade dom på en varningssida för KODEIN… Inte kollat exakt vad som finns i dom.

Panocod, Altermol, Paracetamol/Kodein,

Jo det brukar fungera kanon på APOTEA men senaste året gjorde det inte det för en av mina dyrare mediciner. Bara dyra icke frikortvariant visades. Så även på de flesta apotek. Var helt oförberedd på det stora strul som följde att lura ut hur man då gör.
Första gången för något år sedan beställde jag den dyra icke frikortsvarianten eftersom jag trodde jag var tvungen :unamused:. Då tog APOTEA kontakt och föreslog att jag skulle stryka den Från ordern :open_mouth:.
Jag hittade den med gällande frikort då på lokalt apotek så jag tänkte inte mer på saken.

Ett litet sidospår, men när vi ändå är inne på onödiga apoteksutgifter…

Receptfria mediciner, exempelvis Alvedon, nässpray etc är avsevärt mycket billigare att beställa från apoteket via nätet istället för att köpa i fysiskt apotek. Och för den som inte vill vänta på leverans eller tycker nätet känns otryggt går det att beställa upphämtning på sitt närmsta apotek. Dock behöver nog betalningen ske digitalt…

Nu senast betalade jag 58kr för två nässprayer digitalt, apotekspersonalen plockade två nässprayer från butikens hylla (där de kostar 48kr st), lade i en påse och skickade ett sms att det var klart… så var det bara att gå dit och få påsen i handen två timmar senare. Paracetamol mm brukar kunna kosta ca 10-15 kr/ask istället för 40-50kr.

2 gillningar

Av säkerhetsskäl så visas inte lagerstatus för narkotikaklassade läkemedel på fass.se. Vill dock minnas att om alternativet hämta upp express väljs så hittar man ändå lämpliga apotek (dvs Apoteket.se).

Mitt fall är att en fysisk apotek finns mitt emot kliniken. Om en receptbelagd medicin har mindre än 50kr skillnaden i priset mellan nätet och fysisk butik är det inte klokt att vänta särskilt har jag en tillfället funktionsnedsättning i armen då.

Du kan betala via nätet och välja att plocka upp på ditt fysiska apoteket - till digitala priset :slight_smile:

1 gillning

Borde vara lag att läkemedelsnamn innehåller generiska namnet först, typ “Paracetamol Alvedon”. Är inte så lätt för många att förstå när det finns flera namn på samma preparat, även sjukvårdspersonal kan blanda ihop saker vilket kan få tråkiga konsekvenser. Hade säkerligen också gjort att färre spenderade massa pengar i onödan på diverse receptfria läkemedel som Alvedon, Ipren etc. Som läkare själv väljer jag alltid det billigaste generikaalternativet som erbjuds.