Apotek: samma vara 4,5 ggr dyrare i butik jämfört med om man beställer online

Något jag inte tror tillräckligt många känner till är att det är väldigt mycket dyrare att köpa varor i ett fysiskt apotek jämfört med att beställa exakt samma varor från apotekets egna hemsida. Hos de flesta apotek kan man också slippa fraktavgift genom att välja upphämtning i butik ett par timmar senare. Man kan då få besöka sitt fysiska apotek som vanligt, men med 80% rabatt på vissa varor…

Exempel som jag hittade lite snabbt - Ibuprofen (smärtstillande):

• Apoteket Hjärtat - 15 kr online, 43,90 kr i butik, 193% dyrare
  • Apoteket Kronan - 12 kr online, 53,70 kr i butik, 348% dyrare

Solskydd (SPF50):

• Apoteket Hjärtat - 169 kr online, 249 kr i butik, 47% dyrare
  • Apoteket Kronan - 125,30 kr online, 249 kr i butik, 99% dyrare

Vad beror denna prissättningen på?

Själv blir jag nästan arg när jag ser så stora prisskillnader, framförallt på hur detta drabbare äldre som kanske inte är lika bekväma med att beställa online. Jag vet till exempel att mina föräldrar som beställer mycket online fortfarande besöker apoteket fysiskt, av någon anledning så verkar det inte kännas tryggt att köpa läkemedel online, något som apoteken utnyttjar.

Finns det andra varusegment där priserna skiljer så mycket mellan butik och online hos samma återförsäljare?

13 gillningar

Klassiskt fall av segmenterad prissättning. Läs mer på Prisanpassningsstrategier – Wikipedia.

1 gillning

Reservdelar till bilar kommer väl i närheten.

Du kan titta på ICA och kolla.
Jens Nylander har ju kartlagt priser på varor, det kan skilja betydligt mer än det du visar (kan vara dubbelt så dyrt att köpa en viss ostsort i Skåne som det är i Värmland, och då har dom alla samma inköpare)

1 gillning

Jag upptäckte också detta för ett tag sedan. Blev chockad när jag insåg hur stor prisskillnad det är.

Särskilt stor prisskillnad blir det när Apoteken har rabatter, exempelvis 20% på hela sortimentet. Då blir prisskillnaden ännu större.

Så jag har insett att man inte ska köpa något på apoteken förrän de lämnar rabatt. Det brukar komma nån gång i månaden. Då bunkrar jag. En gång lyckades jag få 40% på hela sortimentet. Då blev det väldigt billigt. Då köpte jag Miniderm för 119kr online istället för 299kr i butik. Önskar jag bunkrade mer den gången :sweat_smile:

3 gillningar

Ibuprofen (smärtstillande) hittade jag på Apotea för 12:- om det nu är samma dosering. :slight_smile:
https://www.apotea.se/ibuprofen-orifarm-tablett-400-mg-30-st

Min särbo handlar all medicin på apoteket - litar inte på att online-paketen kommer fram och känner sig tryggare att gå till ett apotek ( ofta flera olika för oftast finns medicinen först på tredje eller fjärde apoteket ).

Jag handlar allt på Apotea och får hem till dörren till första morgonkaffet - utan kostnad ( nästan magiskt ).

2 gillningar

På apoteken finns oftast mest märkesvaror. På nätet finns en stor mängd billigare alternativa sorter. De har helt säkert mycket lägre avans.

Sen kan man kombinera 20% rabatten med återbäring via Refunder samt återbäring via kortet för att göra dealen ännu bättre.

Sen ska man komma ihåg att butikerna har högutbildad personal med höga löner och oftast med många års kompetens vilken man kan/bör nyttja. Sen OB mm på de apotek som har tilltagna öppettider. Utöver detta oftast lokaler på attraktiva ytor med högre hyror.
Visst hade prisskillnaderna kunnat vara mindre på en hel del varor. Det blir rätt bisarra skillnader idag, men ovan kostnader ska betalas varje månad.

(Jag är lite färgad/partisk)

3 gillningar

Så är det givetvis, men eftersom jag inte har det behovet så finns det ingen anledning att jag ska betala för det heller. Enda gången i mitt liv jag har haft behov av rådgivning kring receptfria läkemedel så var hjälpen på nivån “det kan vi inte säga”/CYA. Så jag vet inte varför jag ska betala premium varje gång jag köper värktabletter, öronproppar eller tvål?

1 gillning

Nu låter det som att du inte pratade med en pharmaceut, för de kan hjälpa och är ett bra första steg för att lätta på vårdens börda. Pharmaceuter kan generellt mer om läkemedel än läkare och övriga vården. Ville bara belysa en viktig skillnad på nätet och verkligheten samt att man även betalar för en tjänst.

Sen håller jag med att man inte behöver handla fysiskt, jag köper själv många av mina apoteksvaror online och gärna på kampanj.

1 gillning

Jag kan inte vad folk på apoteket är utbildade till utan utgår från att de hänvisar mig till den som kan svara på min fråga. Om jag hade kunnat få bättre svar av en annan person i butiken så har jag fått ännu sämre service än jag trodde.

Jag betalar hellre för en tjänst jag behöver än att hoppas att jag eventuellt ska få hjälp om tillräckligt många köper bomullsrondeller på orten.

1 gillning

Man borde kunna ringa en farmaceut istället för att behöva gå till en butik.

Två tankar.

Vill man aktivt döda varuhandeln?

Borde man inte kunna begära samma pris som är på webben? Brukar inte vara några problem.

Kanske går det?

Brukar själv handla på apoteket hj

Tack för tipset. Det är så sällan jag handlar på apotek så det hade jag ingen koll på.

Man kan få rådgivning av farmaceut via onlineapoteken också. Beställer man hem något på recept får man alltid förfrågan om man behöver rådgivning gällande det läkemedlet, åtminstone via apotea.

Man kan om man vill annars ringa eller mejla om man behöver fråga om andra saker.

1 gillning