Jag tar vissa receptbelagda mediciner som kostar tusenlappar för kroniska krämpor. Kommer snabbt upp i beloppet man behöver betala själv. Upptäckte en sak som är lätt att missa.
Det finns vad jag anser är ett ologiskt sätt gemensamma mjukvaran för alla apotek hanterar när den ofta originalmedicin som står på receptet inte längre ingår i förmånen. ( Men de generiska preparaten gör det)
Det som då händer är att enda alternativet som visas när man försöker beställa medicinen online hos ALLA apotek är att endast original preparatet till fullt pris med en kommentar att medicinen inte ingår i förmånen visas. Dom generiska preparaten från andra tillverkare visas inte längre. ???
Förra gången jag beställde syntes 5+ generiska fabrikat som kostade ned till 8 ggr mindre är “originalet”.
När jag provade att fylla i en beställning nu på olika nätapotek hade man inget problem att ta betalt motsvarande 4000 SEK per år mer genom att endast erbjuda originalpreparatet !
Jag ringde supporten för ett apoteksbolag som piggt upplyste att “jo så fungerar det”.
“Gå istället till ett fysiskt apotek med vetskap om att billigare generiska preparat finns så säljer dom dig det istället och dessutom ingår det du betalar i förmånen dvs räknas in i summan du betalat under året”.
Stor risk att äldre personer som lärt sig att handla sina mediciner på nätet blir lurade på pengar här. Alla har inte koll på dessa detaljer och det finns ingen logik i det här.
Lösningen om man vill handla all medicin på nätet och se alla alternativen:
“Be läkaren skriva något av dom generiska preparaten som ingår i förmånen på receptet istället nästa gång.”
Hmmm. Ofta är namnet på originalpreparatet det man känner igen och det känns naturligt att det står på receptet. .
Dessutom kan det se ut som om din medicin knappt finns att få tag på. Få vill ha det dyra originalpreparatet och tillgången blir därefter.
Eftersom jag beställer mycket mediciner just nu vart jag intresserad av frågan då jag inte uppmärksammat problemet. Chattade lite med en AI-bot för att förstå mera och bad den sammanfatta diskussionen som du ser nedan.
Roten till problemet är juridisk: Enligt svensk lag får en algoritm inte självständigt besluta om att byta ut en medicin – det är ett beslut som enbart en legitimerad farmaceut får fatta.
När du handlar på nätet och receptet säger “Original X” (som nyligen blivit utanför förmånen), har systemet inte befogenhet att automatiskt styra om dig till en billig kopia i kassan. Den funktionen är spärrad för att apoteket inte ska bryta mot lagen genom att låta en maskin ta det medicinska beslutet.
Så här löser man det utan att gå till ett fysiskt apotek: Innan du trycker på “köp”, kontakta e-apotekets kundtjänst via chatt eller telefon. Be dem manuellt lägga till “periodens vara” (generika) i din varukorg istället. Då går en farmaceut in i systemet och gör det byte som tekniken inte får göra, och priset korrigeras till 0 kr (om du har frikort).
Kort sagt: Om siffran i varukorgen inte är 0 kr ( eller rabatterat ) är det en signal att kontakta en människa!
Läkaren kan klicka i en box som godkänner att preparatet är utbytbart mot synonympreparat. Oftast görs det men inte alltid. Ibland har personer allergier/ökad känslighet mot vissa beståndsdelar i läkemedlet - ex bindmedlet i tabletter, det är b.la därför funktionen finns.
Det vissa av er säger här stämmer inte något vidare . Jag vidhåller att det finns en tankevurpa i systemet som används av ALLA apotek och ingen rimlig regel förklarar det som händer.
Systemet hade inget som helst problem att i flera år styra om mig till mycket billigare generika vid tidigare uttag och visa alla fabrikat som finns så länge originalpreparatet angivet i receptet fortfarande ingick i förmånen. Det var först nu när originalpreparatet tagits bort från förmånen som det blev enda alternativ som gick att beställa till ett 8 ggr överpris dessutom och utanför förmånen.
Det var flera år angivet av min läkare kunde man se i informationen för receptet att utbyte av preparatet mot generika är tillåtet. Det enda som ändrats är att originalpreparatet nu inte längre fanns inom förmånen.
Förslaget jag fick från pharmacevten jag pratade med på telefon var att åka till fysiskt apotek. Och att nästa besök be läkaren ändra enligt mitt första inlägg. Hen sa inget om att hon kunde lösa problemet direkt.
Jag tog bilen till ett större apotek direkt och löste ut den aktuella medicinen. Sparade över 1000 SEK på ett enda uttag. Jag gissade att dom hade någon variant av Generica hemma med det var en förhoppning.
Pratade med pharmacevten på fysiska apoteket om saken. Hen var helt medveten om detta problem och sa att gamla människor åker nog oftast inte dit på detta då dom fysiskt typiskt går till sitt lokala apotek.
Fick en känsla av att dom inte direkt såg detta som ett viktigt problem att lösa. Dom vill nog gärna minska den hårdare konkurrensen med nätapoteken och få in kunderna i butiken.
Trist att för den som inte har koll är det man upplever när man försöker beställa sin medicin helt ologiskt och man får ingen hint om vad som är fel om man inte kommer ihåg priser från tidigare beställningar och reagerar på att “inte inom förmånen” anges på en rad.
Att räkningen blir hög på flera tusenlappar är i sig inte varning nog då det är normalt när man påbörjar en ny period.
Man kan söka på generikan och få info om att den “finns” men när man trycker på knappen att jag vill beställa denna via mitt recept på nätet visas man tillbaka till originalpreparatet enbart ! hos alla apotek jag testade. 5+ stycken.
Ja, jag säger inte emot att någon kodare feltänkt och jag tycker det är bra att man uppmärksammar det. Men jag tänker att det är mer lösningsinriktat att börja i läkaränden så att det kan bli bättre.
Sedan tycker jag fortfarande det är fel att säga som Thåström: “Alla har fel” för det var inte så att alla svaren var fel.
Det finns ju flera lösningar, som nämnts ovan, om man bara är på tårna och faktiskt upptäcker att det hände. Jag fattar det som att tråden vill betona att det faktiskt kan hända.
Anlednignen att jag skriver om detta är att
andra mycket väl åka dit på detta med extra kostnader helt i onödan. Extra lurigt när billiga alternativen som finns inte ens visades.
Inget problem för mig. Jag åkte aldrig dit på några extra kostnader eftersom jag visste att billig generika funnits tidigare och grävde i saken via apotekets support.
Det är klart att jag kommer be min läkare att ändra i receptet nästa gång till någon av dom generiska efter som det är nödvändigt för att jag skall kunna beställa just denna typ av medicin på nätet. Nobrainer som amerikanerna säger. Men att det behövs är fortfarande ologiskt.