Om tid nu är pengar, varför tar det alltid så lång tid på apotek? I vilket annat sammanhang lägger man 5 minuter per kund i en kassa? Ser det precis hela tiden. Kan förstå det till viss del då det är gamla människor med behov av att prata lite, eller personer som ska testa en ny medicin för första gången i sitt liv. Men sedan är det min tur, och jag ska hämta ut mediciner som jag har använt i 30 års tid, vill inte alls prata väder utan bara betala och gå. Men ÄNDÅ tar det ett antal minuter… blir skogstokig.
Är det någon som vet varför det är så här? Eller är det bara jag som har otur varje gång jag går till apoteket?
Det har jag nog aldrig upplevt, det brukar gå fort. De har ett ansvar att berätta för kunden om medicinen, hur man ska ta den etc. så att det inte blir några missförstånd. Ibland frågar de om man tagit medicinen tidigare, då skippar de informationen och gör bara det som behövs med att hämta medicinen, klistra på etikett etc. Det längre tid att stå i kö än tiden vid utlämning/kassa enligt mina erfarenheter.
Sen kan man ju beställa via nätapotek också, även receptbelagd medicin. Men 5 minuter på apoteket är mindre än flera dagar via Postmord, om det ens kommer fram.
Varje recept kollas noga, både vad gäller dos och kombinationen av de andra receptbelagda läkemedel som du ev har. Personalen kalkylerar ofta förskriven åtgång med tidsperioden jag måste förhålla mig till innan jag kan hämta påfyllning. Å de ser ju på medicinerna att de är jätteviktiga för mig för att klara av vardagen så de är supertydliga med när jag beh kontakta läkare för receptförnyelse. Vissa perioder har det varit leveransproblem av vissa sorter/doser och då hjälper de till att föreslå alternativ med annan styrka som finns tillgängliga (men jag behöver då kontakta vården för revidering av förskrivna preparat) Jag är så tacksam och det får gärna ta några minuter så det blir rätt❤️
Jag handlar numera det allra mesta på nätapotek. Man kan se själv exakt vad som finns på lager av receptbelagda mediciner (ibland.är vissa restat ) och receptfritt är oftast rejält mycket billigare än på fysiskt apotek. Ex Apotea har jag använt.
Detta kan nog appliceras för hela svenska vården. Varje gång jag interagerar med svenska sjukvården som patient eller anhörig slås jag dels av hur mycket dom som arbetar där sliter och dels av hur otroligt ineffektiva arbetsrutiner, system etc. dom verkar ha. Saker som att komma fram till om en avdelning har en ledig vårdplats eller inte verkar kräva inblandning från minst fem olika personer och ett antal telefonsamtal. Tänk om t.ex. IKEA skulle fungera lika illa och det skulle behövas en laginsats varje gång någon kund undrade om det fanns en Billy-bokhylla i lager och isf var.
Vid varje expedition har vi på apoteken en skyldighet att göra en kontroll av receptet, dess rimlighet gällande dosering, indikation etc. Det ingår även en kontroll mot eventuella andra recept som personen har för tillfället men även recept som personen har haft inom de senaste månaderna kontrolleras för att upptäcka eventuella interaktioner eller kombinationer som behöver informeras om. Så det är ändå flera steg som ska göras som oftast går snabbt men som ändå tillsammans tar ett par minuter. Så fort det är tyngre recept, tex sömntabletter, är det flera extra säkerhetssteg som vi ska godkänna som då också tar extra tid. Jag tror nog de flesta jobbar så fort de kan ute på apoteken utan att äventyra patientsäkerheten, men det är säkerligen en massa steg som ni kunder inte vet om då ni tror att vi bara stirrar i skärmen och inte gör något
Detta är väl, tror jag, i linje med det jag försökte beskriva ovan. Detta då jag föreställer mig, må hända felaktigt, att en hel del av det arbetet inte skulle behöva göras manuellt av er som jobbar där, utan att ni med rätt systemstöd skulle kunna få mycket mer föräldad information på skärmarna.
Kanske att jag är en naiv IT människa, men jag föreställer mig att det mesta av den information som behövs redan finns i systemen, och att kunskapen om hur olika mediciner påverkar varandra också borde finnas digitaliserad i typ FASS eller liknande?
Ja så är det ju ofta och alltid finns det förbättringar med IT systemen att önskas. Säkert finns det flera förbättringar som kan göras för mindre manuellt arbete från vår sida ska krävas. Men även om t ex interaktionskontroll numer sker med endast ett knapptryck så frånkommer vi inte att det ändå är farmaceten som i slutändan måste göra en “manuell” bedömning av listan av interaktioner som kommer fram. Lite så är det
Om du med de kunskaper du uppenbarligen måste ha för att göra detta manuellt fick vara med och bygga systemen, skulle du då kunna dokumentera ner dessa “regler” så att de kunde implementeras som logik i systemen och kontrolleras automatiskt?
Frågan kan även, något tillspetsad, ställas som, vad tillför du i just det läget när du läser informationen på skärmen med kunden framför dig som inte skulle kunna ske automatiskt om du eller någon med dina kunskaper var med och byggde systemet?
Kort svar är att arbetet på apotek är mycket reglerat och allt som görs ska dokumenteras och vara spårbart.
Så även om mycket är automatiserat för oss nu för tiden så måste vi ändå in med våra signum på alla olika steg att vi utfört de olika momenten.
För mig som patient är det en trygghet att det tar tid. Ibland vill jag fråga något som jag glömde fråga hos läkaren - i de lägena kan ofta apotekaren ge ett någorlunda bra svar. Uppskattar även att de är noga att informera om dosering och annat. Jag kan stå ut att det tar tid.
Fast det kan väl lösas ändå så länge det inte är någon robot som själv spottar ur sig pillren direkt till kunden utan någon form av dualitet? Så har det åtminstone varit i andra regulatoriska branscher jag jobbat i som stått under tillsyn. Sen förstår jag att det inte bara är upp till dig och dina kollegor att bortse från de lagar och regler som finns
Hade det inte då varit bättre om personalen på apoteken hade mer tid över för faktisk rådgivning för att dom övriga processerna var mer effektiva och automatiserade?
Absolut, Det som är fördröjningar, upplever jag, är att de sällan har inne exakt det märke som läkaren skrivit på receptet, ofta ör det något likartat med samma substans, vilket gör att de frågar om det är ok att patienten får det istället. Där är det upplagt för följdfrågor,
Jag har själv märkt att i de fallen jag börjat ställa frågor får jag långa uttömmande svar, klart att det förlänger, men samtidigt får jag som patient koll på ett annat sätt, vilket skapar synergier för andra delar i samhället.
Fast det där kan man kontra själv genom att kolla vilka apotek som har medicinen inne, innan man åker till apoteket, eller väljer ett annat pga lagerstatus.