Skum eftersmak på apoteken nu för tiden

Vet inte om nån upplever samma, men att gå på apoteket idag är lite av en schizofren upplevelse :stuck_out_tongue: samtidigt som det är receptbelagd medicin, vita rockar och alla pratar tyst och lågt (vilket är bra ifall det pratas om pinsamma krämpor) så försöker de agera merförsäljare likt en Carlings-anställd. För att inte glömma de förbannade kundklubbarna som man får frågan om ständigt.

Jag har svårt att inte känna att apoteket liksom sjukhus och vårdinrättningar är ett nödvändigt ont när man har problem med hälsan och behöver diverse läkemedel, inte nåt som är kul att gå till även om jag bara behöver ett lypsyl. Nog för att deras sortiment även inkluderar hälsokost, solskydd och smink, men det blir en konstig mix av sjukvård och spexig detaljhandel.

Nu är det ändå ett tag sen apotek-verksamheten avreglerades, men tycker dem verkar lite osäkra på hur de ska agera som vinstdrivande bolag med försäljning av diverse samtidigt som de har sin receptverksamhet som fortfarande känns seriös och allvarsam.

Kanske hade varit ett intressant podd-avsnitt med nån av kedjorna eller nån som var med i avregleringen och har ris eller ros om vad som hände och hur de själva tänker.

Nån som har insyn eller liknande upplevelse?

PS. tror även att tandläkarna är på väg hit med. Senaste undersökningen gav mig reklamblad på både blekning och korrigering :nerd_face: “ifall jag var missnöjd med nuläget” :joy: jojo tack för den.

5 gillningar

Kan inte säga att jag reflekterat över eller upplevt något som känns off när jag varit på apotek men kan iallfall tipsa om att beställa hem din medicin om du inte är så förtjust i de fysiska, funkar toppen i synnerhet om man har medicin som ofta är slut. Kommer du inte upp i högsta kostnaden totalt på ett år kan det också skilja några kronor om du loggar in på olika apotek.

1 gillning

Nä sant jag använder främst Meds till vardags, men när det blir lite brådis så går jag till fysisk butik och då slår detta mig varje gång.

1 gillning

Kundklubbarna är i alla ett larv som inte är det minsta intressant. Varför ska man ens vilja bry sig om vilket av dom olika apoteken man är i .
Jag svarar Nej med lagom utropstecken så slutar diskussionen där.
Köper mediciner oftast på nätapotek numera. Lägre priser och Bättre valmöjligheter och snabb leverans.

1 gillning

Har aldrig upplevt att jag behövt eller blivit tvingad till att bry mig om respektive kundklubb. Svara nej på frågan om jag är medlem känns ju inte särkilt traumatiskt eller invasivt heller.
Men som du säger är nätapoteken överlägsna!

Ökad konkurrens → sämre lager och istället mer utbud av skräp.
Min lösning → Apotea.

Det är så skönt att slippa få den ständiga frågan: “Vet du hur du ska ta medicinen?” och att slippa stå i kö med en massa slemhostande sjuklingar som måste gå dit precis när de som jobbar har möjlighet.

(Ja, jag jobbar på min surgubbeimage.)

6 gillningar

De är där klockan 11 på en tisdag med, tro mig, jag har prövat.

2 gillningar

Att de har mindre lager i butiken är för att minska svinnet av gammal medicin sa de.

Har inte tänkt på det. Åh andra sidan var det nog 10 år sedan jag besökte ett apotek senast, nu får man ju grejerna direkt ner i brevlådan.

1 gillning

Nu är jag färgad, men i min del av landet har privatiseringen inneburit större lager och öppettider 7-22 måndag-söndag.
Med andra ord kan folk i stort sett alltid få tag på mediciner :slight_smile:
Dessutom kortare kötider och snabbare personal.

Jag handlar både online och i butik beroende på hur akut mitt behov är. Bulkhandlar online.

Nu handlar jag rätt sällan i butik. Men får i regel alltid den frågan. Svarar alltid nej. Har inte lust att dela mina personuppgifter bara för att bli spammad av direktreklam.

Handlar online, så upplever inte några problem med påtvingad reklam.

Är också med i de flesta klubbarna, de ger ofta 25% eller mer rabatt på de vitaminer, specialschampo och smink jag använder. Mina personuppgifter har de per automatik så fort jag anger mitt personnummer för mina recept, så att vara medlem gör varken till eller från.

Men även onlineapoteken har ofta problem med att mediciner tar slut, har blivit värre senaste åren. :see_no_evil:

Apotek har väl aldrig varit ”kul” att gå till? Eller menar du att det var kul att gå till Apotek förut men inte nu längre, och att detta bidrar till din skumma eftersmak?

Jag kan iaf inte påstå att jag har någon eftersmak alls. Jag går in, väljer vad jag ska ha, blippar kortet, och går ut. Kundklubbar etc säger jag nej till oavsett vad det är för butik jag går in i.

1 gillning

Ja nog försöker de sälja på en extravaror - oavsett om man kör på nätet eller i fysisk butik. Restnoterad medicin slår väl mot alla apotek och har väl mer med systemets uppbyggnad vid avregleringen att göra än resp apotekskedja.

Själv försöker jag gå till fysisk butik för jag vill ha kvar butiker och apotek i stadskärnan och slippa mer biltrafik i mina kvarter. Blir lite dyrare för icke receptbelagda saker men det köper jag så lite av att jag kan ta det.

1 gillning

Du får såklart handla i fysiska butiker av vilken anledning du vill, men leder verkligen internethandel till mer biltrafik i sitt kvarter? Extremfallet är väl om det finns fem olika fraktbolag som alla ska leverera till ditt kvarter på samma dag, då blir det ju ändå bara fem bilar. På en vecka lär det ju vara fler bilar som åker runt för att grannen ska till affären, än att grannen har beställt något på internet?

Just små saker som medicin går ju dessutom beställa som brev och postbilen kommer du inte undan ändå.

1 gillning

Tror inte många beställer från de apotek som kommer med posten utan med de olika utdelningsföretag. När grannarna ska till affären så tar man nog inte bilen - i vår uppgång (5-våningshus) finns det just nu ingen som har bil - den senaste som hade flyttade för drygt ett halvår sedan. Behöver man bil så hyrs det och det gör man kanske inte för att åka och handla mat

Som sjukvårdspersonal möts jag dagligen av problemet med restnoteringar. Känns som Apoteket hellre säljer skönhetsprodukter än läkemedel.

2 gillningar

De ”nya” apoteken upplever jag att de ibland har lite för stort fokus på just sälj och det stör mig ganska mycket. Men vanliga gamla apoteket tycker jag att det är som vanligt.

Kundklubb tycker jag är bra, är ju rabatter ibland och man samlar poäng som omvandlas till pengar.

Tråkiga fördomar. Du tror att restnoteringar från leverantör beror på bristande intresse från apotekens sida? Att om ett apotek säljer övriga produkter så slår det mot lagret av läkemedel? Snarare tvärtom. Försäljning av handelsvaror ger apoteken ökade marginaler vilket möjliggör anställning av personal och lagerhållning av läkemedel.

Sjukhus och hälsocentraler finansieras med skattemedel, därför har de inget intresse av försäljning. Apoteken måste säkra sina egna inkomster. Marginalerna vid försäljning av receptbelagda läkemedel räcker inte till för att driva apoteksverksamhet och därför måste man sälja andra typer av varor.

Konkurensen är hård och personalen har höga krav på sig att merförsälja. Alla apotek vill så klart ha bra lager och ge bra service. Att sälja handelsvaror konkurrerar inte med detta, snarare tvärtom.