Skum eftersmak på apoteken nu för tiden

Jag kan tycka att det spårat ur lite när apoteken säljer godis. Dåliga levnadsvanor - inklusive dålig kosthållning - bidrar till många sjukdomar… Apoteken marknadsför också emellanåt vitamintillskott (i reklamutskick till kundklubb och med kampanjer) som för majoriteten av befolkningen är helt onödigt att ta om man äter hälsosamt.

Edit: Med tanke på kommentar angående vissa tillstånd som är behandlingskrävande, så som anemi och struma, notera “majoriteten av befolkningen”. Och om man har sådana tillstånd så bör det utredas inom sjukvården innan man väljer behandling.

vitamintillskott som till och med är onödiga om man inte äter hälsosamt

1 gillning

Vitamintillskott fick ordning på min anemi, så onödiga är de inte. Finns gränser för hur mycket blodpudding man orkar äta. :rofl:

Sen så behöver inte alla äta extra vitaminer och mineraler. Men för andra är det livsnödvändigt. Till exempel de med anemi, struma och så vidare.

Denna hysteri med kundklubbar för allt handlar väl mest om att handeln vill knyta kunden till sig så man inte är “otrogen” och handlar hos konkurrenten. Den ev kickback man som kund “får” är ju en droppe i Mississippi …

Vid avregleringen blev “merförsäljningen” ett måste. Den som inte sålde mer än 1 produkt blev utan löneförhöjning. Samtidigt introducerades en massa varor som inte hör ihop med “läkemedelsnära produkter”. Vi som jobbat länge på apotek (sen 1966) kände inte igen oss i kundmötet. Vi hade lärt oss att vara en länk i sjukvårdskedjan för att främja kundens välmående och att använda sina läkemedel rätt. Efter 50 arbetade år på apotek som jag älskat att gå till varje dag, tror jag tyvärr att de fysiska apoteken förlorar status och kunder. Och en fråga, varför finns det inga sittplatser längre?

1 gillning

Nej, har man brist är det bra och ibland livsnödvändigt att ta tillskott. Men då ska man veta att man har brist och följa upp så man får tillräckligt men inte för mycket. Själv får jag D-vitamin på recept och det kollas årligen för ev dosförändring. Problemet med tillskott “på känn” är att man då kan ta sig runt med en för låg dos som lätt skulle kunna höjas - eller en för hög som för vissa vitaminer är direkt skadlig för kroppen

1 gillning

Sittplatserna tog plats där det istället kan stå en hylla med produkter som genererar pengar.
Jag vet ett apotek där det finns kvar men tyvärr inget som jag har möjlighet att besöka.
Det finns ett apotek i min stad där det alltid är lång kö och personalen jobbar extremt långsamt.
Det står människor och väntar överallt i butiken.
Jag brukar gå till ett annat apotek med samma ägare där det brukar gå snabbare.
Oftast beställer jag men ibland glöms det bort.