Risk för stagflation

Är det någon mer än jag som ser risk i att det kan komma en stagflation?
Jag brukar normalt sett se allt som ett hack i en kurva och på sikt så kommer aktiemarknaden åter.
Dock så kan jag i detta extrema läget som vi befinner oss i inte sluta att tänka på det.
Jag tror att vi endast sett en början på något betydligt värre.
Jag har sålt av en betydande del av portföljen, för att sitta på händerna ett tag, och förhoppningsvis köpa billigt när tiden kommer.
Givetvis kommer aktier på lång sikt tillbaka men jag tror på en längre nedgång där det inte är bråttom att köpa in sej.
Är jag nojig eller finns det fler som ruckar på sina principer?

1 gillning

Då måste jag ställa frågan varför det inte kan bli både stagflation och börsuppgångar? :thinking:

Helt enkelt för att man måste ha pengarna till räntor amorteringar el och mat.
Vissa branscher kommer ju också få problem….
Dock ligger jag blytung i de innehav som tror klarar sej hyfsat, men har sålt av en hel del av dom mest övervärderade bolagen i portföljen.

Hur skiljer din strategi sig nu från hur den såg ut vid årsskiftet?

Vilken ny information besitter du om börsens natur?

Jag menar, du måste ju ha lärt dig något otroligt viktigt från den senaste veckans utveckling för att ta till en så drastisk åtgärd i din privatekonomi. Från att vara fullinvesterad i relativt hög risk, till att ta nära noll risk i ett läge där ytterligare inflation är att vänta.

Och så återigen: Hur vet det du att det är dags att gå in igen?

2 gillningar

Min strategi är betydligt äldre än från årsskiftet. Jag har inte heller någon hög risk.
Gick bättre än index dom senaste åren. Har tappat ca 4,2% sedan årsskiftet, men tog hem vinst nu för några veckor sedan.
Jag har dock en annan känsla nu än vad jag förut haft beträffande läget i Europa och världen.
Tror på en rejäl nedgång, och vill inte följa med ned denna gången då jag tror på lång återhämtning.

Du går alltså över till cash vilken konstant går ner med inflation och ännu mer i de scenarion med inflation du är orolig för?

Inkluderar man min lekhink har jag gått plus sen årsskiftet. Jag har bara indexfonder och tror mig inte kunna slå index.

P.g.a. jag i år har slagit index ordentligt så har jag även slagit index på över ett års sikt också.

1 gillning

Nja. Följer du index har du ju förlorat mer än inflationen i år. Det går ju att få ränta på pengarna även om den är blygsam.
Kan man undvika den största nedgången, så kan man ju tjäna en del när andra säljer eller raderar sin app.
Jag tänker ju fortsätta att ha mina pengar på börsen, men vill ju ha bästa avkastningen över tid.

Jag har inte förstått det där med hinkprincipen heller utan jag kör bara buffert och aktier/fonder

Jag har en lekhink där jag köper massa skit.
Jag förväntar att jag inte har möjligheten att slå index konsekvent. I synnerhet inte med marknadstajming. Alltså jag har slagit index på 1 års sikt och speciellt sen årsskiftet. Det är p.g.a. tur.

Det kallas marknadstajming och de absolut flesta misslyckas med det och underpresterar index över tid genom att tillämpa den metoden.

Kan nog vara bra att läsa in sig på det så du kan ta lagom risk med ditt kapital.

1 gillning

Vad exakt är din strategi? Bara gå på känsla?
Hur kan du inte ha hög risk men ändå falla 4,2% på några månader?
Det är såklart relativt, men låg risk för mig är ett räntekonto med förväntad avkastning på 1-2%. Hög risk är investeringar med 5+ år sparhorisont.

Hmm! Tack för svaren. Jag har lekt färdigt, så det är inte aktuellt för mej med en Lekhink. Jag behöver inte hinkprincipen, men givetvis om man behöver vägledning i sitt sparande så kan den givetvis passa vissa.
Jag har aktier kvar som jag tror står emot bättre än marknaden i övrigt och som jag ägt sedan många år.
Nu kommer jag använda likviden för att öka i befintliga innehav samt nyköp i aktier som i dagsläget är dyra.

Bra fråga! Min strategi är att äga stora stabila bolag ”värdebolag”som visar vinst samt verkar i olika sektorer. Jag har inte jätteintresse i kursrusare med tveksamma värden. Väljer aktivt bort vissa sektorer även om vissa bolag i sej är bra.
Jag köper dock bolag och inte aktiekurser. Därav så är känslan att kurserna i många bolag kommer minska på grund av oro i Europa framförallt.
Då jag har varit med i många år, aldrig sålt och bara ökat i dipparna så fanns det en del vinster.
Någon gång så kommer ju dippen…
Därav så har jag nu gått ifrån min strategi och tagit hem vinster.
Jag har känslan att det inte kommer att bli som vanligt denna gång. Så visst, känslan styr. Dock så vill jag säkra vinsten och köpa i den stora dippen när/om den kommer.

1 gillning

Ja, det är gissning angående stagflation. Men det är ju gissningar angående börsen framåt också. Det vi vet har vi ju bakom oss.
Den som är helt opåverkad av omvärlden i dagsläget är enligt mej en som verkligen har tappat greppet på vad börsen handlar om.
Det har ju inte varit direkt svårt att tjäna pengar dom senaste tio åren….
Därav så kommer många få det jobbigt när den riktiga sättningen väl kommer.

Blåser liv i den här tråden. Henrik Jönsson pratade i sitt senaste avsnitt (youtube) om risken för stagflation. Minns att jag läst/hört (säkert i samband med ett Erik Stand-avsnitt) att ekonomin kan anses gå i 30-årscykler. Så min hjärna sätter nu samman dessa två grunda kunskaper till: går vi in i en ny 30-60 årscykel där det inte är börsen man tjänar pengar på? Eller går vi rent av in i en period med ökad risk för fattigdom? Hur spelar man sina kort i ett sådant scenario?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/vewb64/sveriges-lanebubbla-har-spruckit-nu-dyker-ekonomin

1 gillning

Sensationella nyheter från massmedia, nu störtdyker ekonomin :smile:

OMXSPI -0,45 % idag :slight_smile:

Ja, vi får väl se hur det ser ut i höst/vinter…… Ännu verkar många leva på som vanligt.
Ännu har väl många bundna räntor och elavtal.

Nja, det är väl inte massmedia som gjort prognoserna direkt.

Din magkänsla verkade stämma angående stagflation…:slightly_smiling_face::muscle:

1 gillning

Jaså? Arbetsmarknaden går ju starkt fram och likaså börsen såhär långt? Både i Sverige och internationellt. Utom kanske Europa och då särskilt Tyskland. Samt enskilda sektorer så som allt relaterat till bygg och restauranger.

Om man får klappa sig själv på axeln så tycker jag fortfarande att min 2 år gamla fråga håller :sweat_smile:

1 gillning