Risk & return - räntepapper

Jag frågade chat GPT om vilka sorters räntepapper det finns och vilken risk de har.
Detta är bara en del av svaret
har ni annan data ?
(Detta är US så man får tänka att deras standardränta/Inflation är kanske3%)

Mellan tummen och pekfinger brukar jag tänka så här mht de två parametrarna kreditkvalitet och duration / lånelängd.

Det är väl också viktigt att man tänker i reala termer för att få en hyfsat rättvis jämförelse med börsen som ju ofta betraktas som runt 7% realt. De siffror du visat ovan för USA ser ut att vara nominella

Nedan allt som realavkastning och ”ish”

Statspapper / av stat garanterade / mkt hög kreditkvalitet

• Korta 0-0,5% (Sparkonto 0%)
  • Långa 1-2%

Företagspapper investment grade BBB- eller bättre

• Korta 0,5-1%
  • Långa 2-3%

Företagspapper high yield / junk bonds

• Korta 1-2%
  • Långa 3-4%

Max drawdown beror både på kreditkvalitet (konkursrisk) och duration (ränterisk) där de tumregler jag tänker på är

• Statspapper och motsvarande, i princip bara nedgång pga räntehöjning som beror på durationen. Tumregel 1% nedgång per års duration per % räntehöjning. ”I princip” inte konkursrisk för stater annat än (caveat) den statens obligationer omprissätts för marknaden ser en default risk pga hög belåning. Diskuteras ibland för tex USA, JP
  • Investment grade Företagspappers max drawdown mht duration enligt tumregeln ovan (1% ner per års duration per % räntehöjning). Kreditriskdriven nedgång kommer oftast när börsen går ner rejält där investment grade går ner runt 30% av börsnedgången. Logiken är att konkursrisken omprissätts om börsen går ner vilket oftast beror på dålig ekonomi, vilket såklart då också påverkar konkursrisken för företag, vilket i sin tur påverkar hur säkra deras utestående lån är dvs värdet på lånen går ner i kris
  • High yield Företagspapper. Ränterisk nedgång samma tumregel som ovan. Kreditriskdriven nedgång där HY går ner runt 50% av börsrörelsen. I min värld är HY bara ett alternativ när ränte-spreaden mot statspapper är riktigt hög dvs HY betraktas som väldigt osäkra. Dvs lite köp billigt taktik. Om man ens ska ge sig på dem. Jag har historiskt alltid hållit mig till investment grad eller bättre men det är olika.

Så brukar jag tänka :sweat_smile:

Om du inte läst @Zino tråd så rekommenderas den varmt

@Zino kommentarer på det ovan? Något jag är fel ute på?

3 gillningar

Tittar man internationellt och realt så är den värsta drawdownen för nominella räntor i en enskild valuta – oavsett typ av gäldenär – 100 %, till exempel under den tyska hyperinflationen. Men “drawdown” kanske är ett missvisande ord, med tanke på att räntepapper aldrig återhämtar sig efter valutakrascher.