Följande frågeställningen är intressant oavsett bilmärke, men jag undrar också specifikt för vår bil. Vi har en Tesla Model Y som är ca 3,5 år och har gått drygt 3000 mil. Teslas garanti går ut vid 4 år. Helförsäkringens alla moment gäller ett bra tag till.
Om man tänker på totalkostnaden för bilen så har vi redan tagit den största smällen (värdeminskningen). Eftersom vi är nöjda med bilen och kör endast 1000 mil/år så skulle det troligtvis vara ett bra alternativ att behålla bilen. Det som är oklart för mig är vad som händer om något allvarligt går sönder efter garantin gått ut.
Hur stor är risken att man åker på en kostnad som är större än självrisken? Vad finns det som kan gå sönder och som normalt inte täcks av försäkringen (förutsatt att man har en av de bästa försäkringarna som finns)?
1 gillning
Jag tänker att de värsta rimliga sakerna som kan hända täcks av maskinskadeförsäkringen som ofta täcker 8-10år och 10-15000 mil.
Dvs det är efter den gått ut som det kan börja bli riktigt dyrt om något går sönder.
3 gillningar
Jag kanske missförstår men jag tänker att om man råkar ut för något med en bil så är nog kostnaden högre än självrisken i 99% av fallen?
1 gillning
Så är det nog ja, och därav min fråga. Jag vill försäkra mig om att jag bara behöver betala självrisken som mest. Det jag söker är nog egentligen andras erfarenheter av fel som varken täcks av bilens garanti eller av försäkringen (medan maskinskade-delen fortfarande gäller).
1 gillning
Du har det definitivt på det torra om “bara” maskinskadeförsäkringen är giltig. Då brukar man kunna sova gott om nätterna!
Sedan finns det givetvis olika punkter att förhålla sig till beroende på försäkringsbolag, samt tillägg som går att köpa till.
Men rent generellt så är det en mycket bra stöttepelare om maskinskada täcks.
2 gillningar