Jag funderar på att köpa en 7-8 år gammal bil och äga den så länge den går att försäkra mot maskinskada, d.v.s. 2-3 år.
Idag äger jag en 17 år gammal bil som jag köpte när den var 14 år gammal.
Värdeminskningen har varit ca 15000kr, men jag har fått laga den för drygt 20000kr, samtliga rep borde gått på en maskinskadeförsäkring.
Snål som jag är har jag tittat på bilar som är 7-8 år gamla och sett att det går att hitta t.ex Dacia Sandero Stepway 2018 för 75000kr eller 2019 under 95000kr.
Kollar man på 2-3 år äldre objekt för att gissa framtidens priser bör det gå att komma undan med extremt låg värdeminskning i kronor om man gör en bra affär.
Vad tror ni om upplägget utifrån ett ekonomiskt perspektiv? Vad gäller komfort kan jag åka i vad som helst så länge ratt och AC finns men jag har krav på dragkrok och rails.
Vad är självrisken och premien för att halvförsäkra bilen efter 8 år?
Jag har för mig att självrisken är rätt hög. Och vissa saker, ex kamremshaveri är inte ens lönt att diskutera, försäkringsbolagen betalar ut värdet på bilen och skrotar den…
Vindruteförsäkring är dock bra. 1500för att byta rutan är inte farligt. Har haft flera bilar som fått stenskott, antingen pga framförvarande bil eller i ett otäckt fall makadam som flög av från flaket och kom som ett skott.
Mitt försäkringsbolag försäkrar inte maskin/elektronik efter 12000 mil (men premien sjunker inte flr det). Tror många bolag kör något liknande och vissa med elektronik bara fram till 6 år gammal. Kolla upp det
En sak att kontrollera är att bilen är servad exakt enligt tillverkarens rekommendationer - om maskin- och elektronikförsäkringens giltighet är viktig för dig.
En försenad service på bilen, antingen till tid eller mil, ger ofta ett stort avdrag på en framtida ersättningen från maskinskadeförsäkringen. T.ex. reducerar IF och Volvia ersättningen med 50% om en service saknas eller man har överskridit mil- eller tidsgränsen. Ytterligare en försenad eller missad service gör att ingen ersättning utgår. Så det gäller att titta extra noga i serviceboken och se att föregående ägare servat exemplariskt och naturligtvis behöver man själv fortsätta göra det under tiden bilen omfattas av maskinskadeförsäkringen.
Kolla även villkoren för maskinskadeförsäkringen. En VAG -bil jag hade med riktigt obra statistik på motorhaverier lite när som helst (1.8 liters turbobensinare på 160 hästar ca 2008-2012 ca)
Det bolaget jag då hade ( typ märkesförsäkring) hade kraftigt ökande självrisk med ökande miltal. Ända upp emot 30% av kostnaden. Den bilens motorhaverier kostade ofta 60.000+ SEK att fixa halvbra! då motortypen hade mer än en tveksam konstruktion som kunde haverera i förtid.