Finns det någon poäng med att försöka risksprida ännu mer än genom att bara ha en global indexfond, som tenderar att innehålla mycket tech och USA, t.ex genom att lägga till ytterligare fonder med högre fördelning i andra branscher (och länder)? Tänker till exempel på Spiltan global investmentbolag, som visserligen innehåller mycket USA men har större del i finans och kommunikation än tech. Har som ambition att slå index, men har väl historiskt avkastat ganska lika, men med något högre avgift. Såg också att det finns en ny fond som heter Aktiespararna aktiv, en fond som bygger på Aktiespararnas portföljer med svenska bolag (mycket industri) utan avgifter för Aktiespararnas medlemmar. Kan man tänka att sådana fonder skulle kunna vara bra tillägg till global indexfond för att diversifiera ännu mer?
Skulle först och främst kompletterat med en tillväxtmarknadsfond för att komma närmare global marknadsvikt. Ca 10%.
Småbolag och tillväxtmarknader.
25% dnb global
25% Avanza Global
25% Länsförsäkringar Global
5% HB globala småbolag
5% Avanza energin markets
5% plus alla bolag
10% lek splittad på 5% i vardera nedan
Spiltan global investmentbolag
Spiltan aktiefond investmentbolag
Inte marknadsviktad, lr 100% forsknings baserad, inte perfekt, men detta är min 2025 portfölj, diversifierad och bred, lite home bias, o lite chansning att investmentbolag fonderna ska slå index, iaf alla index utan S&P 500 som typ jämt är det bäst presterande indexet, historiskt avkastning är ingen garanti för framtida. Kanske min portfölj kan hjälpa dig lite på vägen i dina val
Om du vill följa marknadsvikt så bör du lägga till globala småbolag och Emering Markets. Tyvärr är utbudet rätt dåligt och ESG försämrar diversifieringen. Om du däremot tänker dig mer sverige, eller andra regioner/branscher, så försämrar du själv diversifieringen eftersom du går ifrån marknadsvikt.
Håller med dig om att utbudet är dåligt för globala småbolag men emerging markets finns bra fonder för.
Finns det nåt annat vettigt alternativ till Handelsbanken global småbolag index?
En väldigt bred indexfond som har gått bra under 2024 även om sista månaden har varit mer ner än upp.
Du får titta på ETF:er om du ska hitta nåt vettigt.
Eller helt enkelt välja en bred globalfond, som innehåller även dessa, förslagsvis en som följer MSCI ACWI IMI .
Håller helt med. Tyvärr finns det ju bara ETF. Osäker på hur mycket kostnade totalt uppgår till med spread, courtage, valutaväxling och avgift.
Ja, och småbolagsdelen är dyr i årsavgift också. Med en billig all-cap-fond betalar man det mesta av årsavgiften för small-cap-delen. Jag har svårt att se hur man ska värdera på förhand om det är värt 0,1%/år extra för den lilla extradiversifieringen.
Jag hade en emerging markets-etf ett tag men tyckte att avkastningen var så himla dålig (jämfört med t.ex den globala indexfonden)![]()
Tack för inspo, det låter som ett bra upplägg! Får jag fråga varför du har flera olika globala indexfonder? Är det för att du vill följa olika index eller…?
Ja jag tänkte mer på andra branscher, hade tanken att alla branscher kanske inte påverkas lika mycket vid en kraftig nedgång. T.ex att finanssektorn som är lite större inom Spiltan global investmentbolag och industrisektorn inom Aktiespararna aktiv hade återhämtat sig bättre om det blir en stor dipp i en tech-tung global indexfond. Men jag förstår inte till hur stor del olika branscher och marknader påverkar varandra, så kanske tänker jag fel där ![]()
Då kan man ju säga att den blev billigare och billigare😉. Har ingen tillväxtmarknadsfond i nuläget men överväger att skaffa nu kring årsskiftet. När mycket känns koncentrerat kring USA kan man ju åtminstone försöka följa forskningen och komma så nära marknadsvikt som möjligt. Sedan kan man ju fråga sig om man vill investera i ”diktatorindex”, som någon på forumet döpte om det till…
Vid kraftig nergång tenderar aktier att korrelera med varandra, oavsett bransch. Hade hellre tittat på andra tillgångsslag som skydd.
yes mam det är en fomo grejj + att hela esg index konceptet förmodligen bara har börjat, kommer säkert fin slipas i indexen framöver och det kommer bytas till o från när esg utvecklas och hela screening processen utvecklas, men vi får se hur det blir, esg har ju tagit fart o det verkar som det är här för o stanna, sen är det olika avgifter mellan fonderna, skiljer lite men endå, sen för kul o se vilken av fonderna som presterar bättre en den andra, kan kanske va onödigt men ja diggar det iaf ![]()