Jag har utöver global indexfond (DNB) köpt följande:
Storebrand Europa: för att sprida ut geografisk risk samt få mer exponering i marknader som consumer goods och finance, då globalt index innehåller mkt USA och tech
Avanza Zero: sprida geografisk risk, få mer exponering mot industri, den är avgiftsfri samt innehåller de stora bolag som jag hade investerat i om jag hade köpt svenska aktier
Amundi MSCI Emerging Markets ex China: sprida geografisk risk och få exponering mot t.ex. TSC och Samsung, tror att det kommer att gå bättre och bättre på sikt för emerging markets även om vi inte är där ännu. Anledningen till ex China är inte att jag har något speciellt antagande om huruvida Kina kommer att gå bra/dåligt framöver, men jag ser att denna eft har gått bättre än t ex Avanza Emerging Markets som dessutom kostar mer.
Historiskt har dock samtliga ovanstående gått sämre än DNB Global, så jag vet inte om jag gör ett misstag genom att inte investera allt i den. Sen jag köpte kan jag dock se att det inte skiljer så jättemycket i uppgång mellan de olika fonderna, och de andra har just nu gått upp mer än DNB.
Tänker jag rätt när jag vill sprida risken mellan geografiska områden och olika branscher såhär, eller spelar det kanske ingen roll utifrån att de olika marknaderna är så sammanlänkade/påverkade av varandra?
Tack för input! Har du tips på någon bra fond/etf för småbolag? Syftet med det är att det brukar generera mer tillväxt, om jag har förstått det rätt? Etf:n med tillväxtmarknader är väl den som jag är mest skeptisk till av de jag har köpt, då jag visserligen tänker att de kommer att utvecklas stort på sikt men att det kan ta ett bra tag att komma dit. Jag funderar annars på att gå över till endast globalfond av ovanstående men lägga till någon mer “defensiv etf”, då jag har läst om t.ex. etf:er som följer index för guldpriset eller utilities, vilket om jag förstår det rätt är mindre sårbart för svängningar i marknaden. Vad är dina tankar om det? Du får gärna berätta mer om hur risken ökar av att lägga till de fonder som jag har utöver global indexfond, för jag hänger inte riktigt med, utan skulle snarast tänka att det är bra att diversifiera geografiskt och med olika branscher.
syftet med en globalfond är att man får en marknadsviktad fond, som världen ser ut just nu. Om du går ifrån marknadsvikten tar du mer risk. Inte mindre. Komplement är överflödigt.
T.ex Handelsbanken globala småbolag eller Plus småbolag/mikrobolag.
Du ökar risken genom att du frångår marknadsvikt och därmed överviktar andra marknader. En risk som du kanske inte får betalt för. Jag undviker helst själv att frångå geografisk marknadsvikt. Jag följer MSCI ACWI.