Skillnader mellan olika globala indexfonder

Spelar det någon större roll vilken global indexfond man väljer för sitt långsiktiga sparande?
Jag investerade nyligen en större klumpsumma i LF Global Index, men enligt många på forumet verkar DNB Global Index vara ett bättre alternativ. Även Avanza Global känns väldigt populär.
Hur tänker ni kring detta? Har jag gjort fel och kommer skillnaden mellan de globala indexfonderna vara betydande stor över sikt?

2 gillningar

Bra fråga.

Det är väldigt liten skillnad mellan de globala indexfonderna som nämns här i forumet. Framförallt mellan DNB Global Indeks och LF Global. De följer samma index, med viss skillnad. Detta gäller även Avanza Global.

Sen finns det lite bredare globalfonder, som även har tillväxtmarknader. De är oftast lite dyrare. I dem har man ca 12% tillväxtmarknader, resten samma som fonderna ovan.

Det som är viktigt är att fonden är billig. Resten är detaljer.

Om du köpt LF Global, så fortsätt med den. Den är en av de bästa, just för att den är billig. Det är inte värt att byta till en annan globalfond.

Jag själv har både LF Global och DNB Global :+1: För att sprida pengarna.

2 gillningar

Sist jag kollade är Dnb global och avanza global de bredaste index fonderna. Lf global exkluderar många bolag av hållbarhets skäl.

1 gillning

Anledningen till att Avanza seglat upp som en liten favorit för många är att den verkar köra minst exkludering. Dock pga skatteffekter aningen dyrare än LF Global.

LF har gått över till mer ESG och följer ett annat index numera, men det är ändå ett väldigt globalt index och vi kan ej på förhand veta vilket som kommer vara bäst.

Om du redan har LF så hade jag inte brytt mig att ändra :slight_smile:

Sedan finns det globalfonder som inkluderar tillväxtmarknader men jag tycker att man likaväl kan lägga till dessa själv manuellt för att hålla nere avgiften, samt bestämma storleken. :slight_smile:

1 gillning

Nej det är ingen skillnad mellan dessa för 99.9% av befolkningen. Global indexfond under 0.4% i avgift. Bara att köra! :+1:

Sen har vi den där sista 0.1% av befolkningen där de flesta av oss hänger här på forumet och då kan vi hetsa upp oss i att det är JÄTTEstor skillnad :joy:

14 gillningar

Jag tänker att det ökar risken att investera i flera olika globalfonder, eftersom man då ökar innehavet i de bolag som är samma -de flesta, men några få innehav är lägre del.
Hur tänker du kring det?

Jag är inte säker om jag förstår vad du menar. Har kanske otur när jag tänker :slight_smile:

Men ponera att man delar upp sitt köp i två globalfonder istället för en. Alltså:

35% LF Global
35% DNB Global

istället för

70% LF Global

Innehållet i dessa fonder är i stort sett lika. Finns vissa skillnader, men i det stora hela är de lika och följer Large och Mid cap i utvecklade länder.

Om du nu väljer att investera i båda fondera, så ökar du inte risken eller innehaven i min mening. 2*0,5=1.

Säg att du nu väljer två lite olika fonder:

35% LF Global
35% Storebrand Global All Countries

istället för

70% LF Global

Där har man något olika innehav. Då blir det en 50/50 mix av bådas innehåll. Så man får hälften av bådas innehav. Vilket också borde sänka risken. Säg att en fond går sämre än den andra, då har man bara investerat hälften i den. :+1:

Däremot stämmer din tanke, om jag skulle dubbla storleken på mitt köp. Alltså att jag köper dubbelt så mycket som innan. Då har jag ökat min risk. Eftersom jag exponerat mer av mina pengar i fonderna. Alltså:

70% LF Global
70% Storebrand Global All Countries

istället för

70% LF Global

Förklara gärna mer hur du tänker. Kan vara, som sagt, att jag har otur när jag tänker :sweat_smile:

Om man inte har något emot den blygsamma extra arbetsinsatsen, och det faktum att man kanske får ha sina investeringar hos olika leverantörer, så kan man ju välja att portionera ut lika stora delar i de billigare fonderna för att öka riskspridningen och möjligtvis innehaven (stora delar lär överlappa):

INDEX NAMN ISIN INNEHAV AVANZA NORDNET* SAVR FONDO
MSCI Avanza Global SE0011527613 1508 0,09% - - -
MSCI Länsförsäkringar Global Index SE0005188836 1332 0,22% 0,20% 0,22% 0,22%
MSCI DNB Global Indeks S NO0010827280 1462 0,22% 0,20% - -
MSCI Skandia Global Exponering A SE0005281847 1139 0,27% 0,25% 0,26% 0,14%
ACWI Storebrand Global All Countries A SEK SE0000671919 1965 0,32% 0,31% 0,32% 0,23%
MSCI Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) SE0011309707 1912 0,44% 0,40% 0,33% -
MSCI Danske Invest Global Index SA LU1349492527 1343 0,57% 0,53% 0,36% -
MSCI Swedbank Robur Access Global A SE0007074059 896 0,28% 0,21% - 0,21%
ACWI SEB Global Indexnära C USD - Lux LU0389150375 1474 0,47% 0,45% - -
MSCI Nordnet Indexfond Global ESG IE00BMTD2G30 722 - 0,20% - -
MSCI Öhman Marknad Global SE0010049197 920 0,43% 0,41% 0,32% -

'* Avser endast förvaltningsavgifter, ej totalavgifter

Innehav per 2023-08-31 i de flesta fall

3 gillningar

Hur menar du med att man ökar innehaven när innehållet överlappar? Se gärna mitt inlägg ovan. Bara så jag inte missar något…

Om innehaven överlappar 100% så innebär det naturligtvis ingen ökning av innehaven. Jag tror dock inte att överlappningen är just exakt 100%, men har inte djupdykt tillräckligt för att kunna uttala mig med säkerhet. Om överlappningen dock inte är 100% så borde det dock, om jag inte halkat på något hjärnspöke, innebära en marginellt större riskspridning då antalet innehav ökar.

1 gillning

Grymt, tack för den tabellen! :slight_smile:

Jaha du menar att man ökar antalet innehav. Ja men då är jag också med :slight_smile:

Jag trodde du menade att man ökar storleken på överlappande innehav t.ex. Apple. när man har flera globalfonder. Storleken av innehaven borde bli ett snitt, beaktat andelen, av de fonder man har. :+1:

Precis så! :wink:

1 gillning

Jag kör Avanza global som global index fond.
Tycker den är bra och bra avgift.

2 gillningar

Tror dock att dessa två inte direkt ”kompletterar” varandra, dvs de går upp samtidigt o ner samtidigt. Men det beror ju lite på om man vill se det som en (liten) ridspridning i så fall :grin: tror inte det är ”fel”

Mitt inlägg var svar på @Emelie_stumpan, som skrev att man ökar risken när man har flera globalfonder.

Min poäng är att de har samma innehåll i mitt första exempel, och att man då inte ökar risken med två. Eftersom innehållet är detsamma. Precis som du skriver :+1: Oftast har man två globalfonder, för att minska fondrisken (risken hos fondförvaltaren).

2 gillningar