Robur Globalfond A

Du har rätt, både Technology och Globalfond A

Tack, ska kolla på den!

1 gillning

Globalfond A finns även i andelsklass I som kostar “endast” 0.53%. Men man får betala 2% i köpavgift.

1 gillning

Ja jag vet de, men du får inte längre handla den öppet. 2% om du månadssparar blir mycket på ett år.

Jag köpte för en månad sedan. Banken är på och tycker absolut att vi ska välja Globalfond A istället för Access global för att den presterat så mycket bättre. Vår placering i Access är en rejäl summa och såklart vill banken tjäna så mycket som möjligt. Dom hade själv dålig koll och sa att I inte gick att köpa, lite pinsamt.
Jag har gjort en liten testportfölj för att se.
10 000 vardera av Acces, A och I för att summera över tid hur det utvecklas.

2 gillningar

Spännande, du får dela med dig av din data senare :slight_smile:

Absolut :grinning: :+1:

1 gillning

Den är aktivt förvaltad och inte jämförbar med Swedbank Robur Access Global. Jämförbara fonder är istället:

• Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest
  • MS INVF Global Opportunity
  • Öhman Global Growth

Och dess fina utveckling är starkt kopplad till sitt fokus på tech (41 %). Varför inte köpa Swedbank Robur Technology om ni vill ha branschexponering? Exempelvis 80 % Robur Access Global och 20 % Robur Technology?

En global indexfond är en mycket bättre långsiktig investering då den är bredare och inte är beroende av att en viss bransch ska gå bra. Dessutom är du beroende av en viss förvaltare om du väljer en aktivt förvaltad fond.

4 gillningar

Vi har inga planer på att byta, kommer att behålla access global. Detta gör vi bara som ett kul test.

3 gillningar

Låter som en bra plan. Det kan vara så att den fina historiken berodde på tillfälligheter. Som att fonden låg rätt i en aktie som Nvidia. Så smart att bara ta en liten peng för att testa detta.

2 gillningar