Sedan nyår kommer reklam från Volvia, Ikea, AJ mm på Spotify i samband med RTs poddar. En gång kom det inne i podden när Jan just pratade vilket var förvirrande eftersom reklamen då handlade om bull&bear certifikat. Jag har Spotify premium och ingen reklam i andra lyssningar.
Är detta nytt för Rikatillsammanspodden?
Många poddar har reklam på Spotify. Det är bara musiken som blir reklamfri med premium, tyvärr.
Aldrig hänt mig med annan podd i Spotify
Det är i alla fall en grej i jättemånga poddar. Men inte alla.
det är väldigt normalt
Kan tipsa om Pocket Casts. Då kan man automatiskt klippa x antal sekunder från början och slut då det oftast är reklam. Alt kolla youtube med adblockers och sponsorblock om podden finns där.
Man lär sig hur poddarna lägger in reklam och då kan man bara spola fram typ tre minuter i början och en minut när reklamen börjar som exempel.
Men ja, finns nog inget mer störande när reklamen läggs in mitt i en mening på en podcast.
Tyvärr inget vi kan påverka med Spotify. Problemet med Spotify är att det också blir lite reklam på reklam. För vår leverantör lägger in en preroll, en midroll och en postroll. Dessa kan vi styra hyfsat (tex att inte lägga mitt i en mening). Men sedan lägger Spotify in sin egen utöver det.
Vår reklam skippar vi till våra Patreons. Men då är det bara vår leverantörs reklam som inte är med.
Eller Youtube Premium, då både slipper man reklamen och en del av det man betalar går till poddskaparen.
Tycker det fungerar mycket bättre på Apple Podcasts ![]()