Jag köpte en lägenhet i slutet av nittiotalet, min bäste vän tyckte de var lite för dyrt och väntade på kraschen. Han bor fortfarande i en hyresrätt.
Behöver du inte pengarna just tillgängligt så är det time in market som gäller. Och ska du investera enligt en golden butterfly etc så är det i mina ögon bara att köra på.
Hörde i nån finanspodd häromdagen att börsen nästan alltid känns dyr. Ibland drar värderingarna iväg men sen kommer vinsterna ikapp. Månadssparar man så undviker man att köpa allt på toppen utan man kommer närmare och närmare genomsnittskursen. Det är inte exceptionellt dyrt idag vad jag förstår.
Kollar du Morningstar ligger Avanza global på p/e 17,0. Avanza emerging market p/e 12,8. Seb Sverige indexfond p/e 16,6.
En annan aspekt är tidshorisonten. Även om du går all in idag så är sannolikheten på din sida att du har tjänat pengar om 5-10 år. Ju längre tid du väntar ju större sannolikhet för vinst
Att index (de 20 aktier som ingår i index-beräkning) ligger ATH betyder inte att alla aktier ligger ATH. Det finns flera sektorer som är underprissatta. Bank till exempel som också har den högsta direktavkastningen. Olja är billigt och oljepriset kan bara vända uppåt. Läkemedel och MedTech känns billigt och är defensiva ifall konjunkturen vänder nedåt. Vissa Telekom och vissa Livs aktier är billiga. Fastighet Verkstad och Skog har dock sprungit ifrån oss och kan korrigeras när som. Tanka fett!