RTs spåkula: Hur ser världen ut år 2030?

Jag har alltid tyckt om att grotta ner mig i gamla forumtrådar om framtiden. Vare sig det är ekonomi, sport, spel, etc. Så jag tänkte att vi kan skapa en sådan själva som vi kan återkomma till i framtiden och se hur rätt eller fel vi hade!

Så hur tror ni världen ser ut år 2030? Är USA en mer sansad nation nu eller blev det inbördeskrig? Har Amazonas skyfflats bort för att ge rum åt fler datacenter? Är vi alla arbetslösa och skrubbar AI-robotarnas plåtskor? Eller är det helt enkelt det vanliga “nothing ever happens” och världen ser relativt likadan ut med en evigt växande världsekonomi?

Låt höra!

2 gillningar

Om 3,5 år?

Ingen större skillnad skulle jag tippa, tuffar vidare på samma utstakad väg.

2 gillningar

Börsen är ner rätt kraftigt efter Kinas invasion av Taiwan. Arbetslösheten bland akademiker har nått 15% av AI och många av dem får söka sysselsättning inom mer klassiska blue collar yrken eller öppna food trucks. Över västvärlden sveper en våg av vänsterregeringar pga missnöjda och radikaliserade unga akademiker. Det talas om universal basic income allt mer.

I Dubai växer antalet FIRE-kapitalister som söker sig dit för att att undvika att få sina pengar konfiskerade av vänsterpolitiker världen över som vill att de ska betala sin “fair share”.

Typ något sådant.

4 gillningar
  • Börsen har precis börjat vända upp efter 3 års total urblåsning, -60%.
  • RT-forumet ekar tomt.
  • Fat blev Lean.
  • Lean blev timanställning.
  • Globalfonder vad är det ?

Mycket åt det värsta, många fler konflikter runt om i världen. Ekonomin är tuffare än någonsin.

1 gillning

Stort sätt samma som nu me undantag att Trumpen å Putin inte längre är i makten..

2 gillningar

Resignerat rycker jag på axlarna och laddar upp mig själv i ett återuppståndet Metaverse där jag är Jensen Huang och levererar en sjuhelvetes kvartalsrapport med skinnpaj och två AI-blondiner i knät. Jag skjuter upp en sista sil digital krokodil i mitt armveck och spänner på VR-headsetet lite hårdare.

Sen ropar sambon: ”nu är det mat” och immersion bryts. Igen.

5 gillningar

Det ligger tyvärr något i detta. Ett nytt stort krig i Asien har brutit ut. Där ingår att Kina invaderat Taiwan men kanske inte bara det.

Som konsekvens av den nya situationen är delar av världshandeln utslagen. Det leder till (mer) stagflation i västvärlden och varubrist och oroligheter i många fattigare länder.

Uppdelningen av världen i ett auktoritärt och ett demokratiskt block pågår för fullt. Företag i västländer pressas att lämna Kina. Kina kräver i sin tur lojalitet för att företags licenser inteckna dras in.

Diverse moraliskt tveksamma länder bedriver tävling i att bedriva lågskattepolitik för att locka till sig digitala nomader. Att de snabbt flyttar på sig när något inte passar gör det tydligt att modellen inte är hållbar.

Donald Trump är död och begraven.

Människor kommer ha gått på månen igen, och en månbas vara på god väg att färdigställas.

AI-hajpen har kraschat, och tjänsterna börjar anpassas mer efter verkliga behov.

Världen kommer inte ha minskat koldioxidutsläpp, snarare ökat.

Nya väderfenomen gör översvämningar, bränder, snabba väderomslag och jordskred vanliga.

Försäkringsbolag kommer sluta försäkra hus i områden som drabbas hårt av nya väderförhållanden.

Sverige har en digital valuta, en så kallad e-krona.

Vi kommer att ha löst Palmemordet. Fråga mig inte hur.

3 gillningar

Kommer finnas en hel del fler offentliga hitte-på jobb finansierade av en ökande statsskuld. Det är nog min enda spaning :slight_smile:

3 gillningar

Jag tror mer på att AI kommer att vara mer anpassat och implementerat på många ställen i samhället. Det finns och kommer att finnas tre nivåer:

1. Nya innovativa företag. Begreppet ”techföretag” kommer inte vara så tydligt längre.
  2. Traditionella företag. Har också implementerat AI i hög grad. Vissa funktioner och avdelningar har lagts ner eller ”virtualiserats”. Det som tidigare var en avdelning med 40-50 pers är nu en del av en enhet med en tiondel av personalstyrkan kvar.
  3. Offentlig sektor. Ligger efter både i implementering och löpande innovation. Olika satsningar görs men det går trögt att få verkligt genomslag. Mycket av hindren är kopplade till ”analog lagstiftning” som behöver ändras innan verklig förändring kan ske. Offentlig sektor har blivit en tillflyktsort för ”analoga medarbetare” som rationaliserats bort från privat sektor. Media fylls med snyfthistorier om personer som blivit överflödiga när AI tagit deras jobb.
1 gillning

Börsen har svängt en del, men är i slutändan upp sedan 2026, någonstans i spannet 10-40 %.

På RT postas ibland nervösa trådar om att börsen måste vara övervärderad och en krasch nära förestående.

AI-utvecklingen har lett till en del lite coola nya grejer man kan göra privat och på jobbet. Samtidigt är de flesta rätt trötta på AI-tugget och framför allt på AI-slop som dyker upp överallt. AI-fria onlinemiljöer är numera en grej.

Arbetsmarknaden har förändrats för vissa yrken och sektorer, men för de flesta är jobbet mer eller mindre business as usual.

Reallöneutvecklingen liksom bostadsmarknaden i Sverige har gått ikapp och förbi tappet kring 2023. Folk spenderar glatt och känner sig rika.

Kina har, trots mycket oro kring det, fortfarande inte rört Taiwan.

USA har en ny president som inte är en särskilt vettig person egentligen, men som framstår som det i förhållande till föregångaren.

Ukrainakriget är över, i slutändan fick de ge upp lite mark men har nu tydligt siktet inställt på ett bli en del av Europa. Återuppbyggnaden medför en kraftig tillväxt och ekonomisk boom.

2 gillningar

Det här är möjligt men hur det går för/i Ryssland är också en central del av frågan. Man kan tänka sig olika scenarier där.

En förutsättning för att Ukraina ska kunna utvecklas är att det sker en tydlig nedgång i Ryssland. Samtidigt kan det ske en normalisering av handeln vilket skulle vara gynnsamt för Europa på flera plan. En demokratisering av Ryssland är svårt att tänka sig men en generell försvagning kan leda till en viss liberalisering.

1 gillning

Jag har för mig man brukar säga att ”kortsiktigt är förändringarna ofta mindre än man tror och långsiktigt större än man tror.

Så i det perspektivet är 3,5 år kort tid =same as usual.

MEN, MEN med tanke på 2,5 år till med Trump och diverse andra stridigheter/strömningar i världen.samhällee så kan nog ovanligt mycket större saker ske på de här 3,5 åren.

1 gillning

Jag tror att 3,5 år är ett rätt intressant tidsintervall för världen just nu. 3.5 år av AI-utveckling, 1 år efter Trumps sista term, både Trump & Putin äldre med hälsoproblem, o.s.v.

Min hot take är nog att vi lär se ett Mag7-ish företag falla. Det kanske tar lite längre än 2030 men tror att det kommer.

Ja, jag sneglar själv lite på offentlig sektor. Om AI-relaterade uppsägningar exploderar kan det vara dags att fundera på det offentligas trygga famn. Kanske skönt att ta det lite lugnare också. Börjar chefen tjafsa så ringer man facket direkt.

Iofs kanske President Newsom då har reglerat AI och gjort dert svårare att säga upp folk här i USA. Och kvinnor och tidningar världen över är alldeles till sig över den tvålfagre amerikanske presidenten som just fått fredspris fast av något oklar anledning.

Det sker förvisso en hel del inom offentlig sektor också men det är naturligt att det går långsammare. Det finns en viss nojighet kring lagstiftning och rädsla för att “göra fel”. Ofta behöver saker implementeras på annat håll först för att det ska skapas en standard för “hur man gör”. Sedan kan man förstås modifiera den något. Det är allmänt lättare att driva förändring när man börjar med något nytt och har vinst som mål än när man sitter med en befintlig apparat, en begränsad budget och ett tvång att leverera enligt befintlig modell.

Det lär komma krav på effektiviseringar i offentlig sektor också. När det börjar storma på annat håll ökar det offentligas popularitet. Det gör att högpresterande personer som jobbat länge och har starka cv:n lär kunna flytta över dit när de inte längre trivs på IT-dominerade arbetsplatser inom privat sektor. Det gör å andra sidan att när de väl blir överflödiga där finns det ingenstans mer att ta vägen. De får väl starta eget eller gå i pension.

I Sverige så sitter växande HR-avdelningar tillsammans med kommunikatörer och styr och ställer. De som faktiskt utför arbete är färre än de som styr arbetet.

I Europa fortsätter diskussionerna runt migrationen och primärt den växande gruppen muslimer som numer är i majoritet i flera stora städer. Antal moskéer i Europa har ökat till 15.000 (från ca 9000 år 2026).

Pendeln har slagit tillbaka och Sverige ska inte ha så hårda straff. Mer fokus på brottslingen igen.

Nato sitter i en rävsax. Trump har gjort det uppenbart att Europa behöver klara sig själva, men hur gör man det utan amerikanska vapen/vapendelar och kommunikation.

Ryssland bygger fortfarande förmåga att återta Baltikum.

Ukraina är semi-medlem i EU.

Sossarna styr Sverige men är mer eller mindre totalt handlingförlamade av de ständiga konflikterna mellan V och C.

Trump är svårt sjuk och utbytt av en vit manlig demokrat som gått till val på att städa upp. Världsekonomin går fortfarande halvknackigt i väst (men betydligt bättre i Asien). USA funderar mycket på införandet av checks and balances.

En instabil fred har inletts i Ukraina. Återuppbyggnaden är en försiktig boost för europeisk ekonomin.

AI användningen går fram i vissa yrken och bak i andra. Problemlösare och personer med hög utbildning och mycket erfarenhet är mer eller mindre säkra. Vissa sparkade programmerare och dyl återanställs. Arbetsmarknaden är fortsatt mycket osäker för unga. EU-reglering kräver i högre utsträckning mänsklig kontroll av system. Detta innebär en viss nischmarknad för europeiska AI-verktyg.