Det sista citatet säger väl att du inte kan få RUT för städning mellan korttidshyregäster. Jag hittar inget som säger att en ägare som hyr ut fritidsbostaden via Airbnb och liknande. Däremot tycker jag det ser ut som om den som hyr få dra av städkostnader.
Vi har alltid en dag emellan då huset inte är uthyrt, vi har inte byte samma dag. Men även om man hade det borde man kunna hävda att huset inte är uthyrt de timmarna mellan utcheckning av gamla och incheckning av nya.
Vad som står ska du hävda att du använder bostaden helt eller delvis som ditt hem?
Något jag inte tycker framgår är om du använder bostaden helt eller delvis som ditt hem i t. ex april. Kan du då göra ett RUT-avdrag i augusti?
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Menar du att Skatteverket skulle vilja se belägg för att du utnyttjar sommarstugan för att få utnyttja RUT? Eller menar du att man ska kunna utnyttja RUT i efterhand?
Behöver bara lägga fram belägg vid granskning.
Om Skatteverket granskar din deklaration och det visar sig att du inte har rätt till hela eller delar av avdraget kommer du att få betala tillbaka beloppet till Skatteverket. Som köpare av RUT-tjänst har du ansvar för att alla villkor för skattereduktionen är uppfyllda.
Frågan kring månaderna är inte retorisk. Jag vet inte om du kan ha rätt till RUT vissa dagar och andra inte eller om det gäller årsvis.
RUT är ju baserat på en summa. Du får max dra av 75000 per person, dvs 150000 om man är ett par. Om du bränner denna summa tex första halvåret har du inget kvar sen. Men man klarar ju att göra avdrag för en normal städning per vecka under hela året utan att slå i taket.
Bäst att lägga korten på bordet för Skatteverket och fråga om det verkligen är tillåtet.
Annars kan man riskera sig att göra sig skyldig till både bedrägeri och skattebrott tyvärr.