RUT för städning i sommarstuga vi hyr ut via airbnb

Vi har en sommarstuga som vi hyr ut ganska mkt på Airbnb, i år blev det 70 nätter, men vi nyttjar den också mycket själva.

Vi tar in städare i stugan eftersom vi bor ganska långt bort och inte alltid hinner städa mellan gäster. Nu fick vi veta från städarna att de fått avslag på rut-avdraget. Vi har inte sett formuleringen men enligt städfirman säger skatteverket att det inte är en bostad och därmed inte berättigad till RUT.

Har kollat lite och man får såvitt jag förstår rut-avdrag för städning även i sommarstuga, kan avslaget har att göra med att vi hyr ut stugan?

Stämmer.
Från Skv
”Du behöver inte äga bostaden som tjänsten utförs i för att ha rätt till rutavdrag. Det räcker med att du använder bostaden helt eller delvis som ditt hem. Om du hyr ut bostaden kan du inte få rutavdrag för tjänster som utförs medan bostaden är uthyrd”

2 gillningar

Ring skatteverket. Man får absolut använda RUT till sommarstuga. Möjlig förklaring kan vara att ni hyr ut så mycket att det räknas som hotellverksamhet men har för mig att det är över hundra nätter i så fall.

Mystiskt. Kanske kan det vara städföretaget som körs delvis svart, då kan de förstås inte använda RUT. Och jag utgår ifrån att ni står som ägare på huset och att det är klassat som bostad?

Men varför skulle städfirman uppge att huset är uthyrt via airbnb? De städar väl dessutom mellan gästerna när huset inte är uthyrt?
Vi kör samma upplägg med städfirma mellan airbnb-gäster i sommarstugan och det har inte varit något problem med RUT.

Nu spekulerar jag bara, men om dr är där och städar regelbundet med kort intervall och ingen är folkbokförd där så kan man ju anta att det är uthyrt.

Men jag vet inte, gjorde en googling.

1 gillning

Förstår inte scenariot bara. Man köper ju en tjänst som heter hemstäd på fakturan. Vem som bor var och när i en sommarstuga kan ju inte städfirman spekulera i och framför allt inte ha anledning att rapportera till Skatteverket.

Möjligen om det är så att TS köper någon typ av tjänst som heter Uthyrningsstädning eller liknande, så att det framgår på så sätt. Men även det vore märkligt, minimum är väl att Skatteverket i så fall kollar vad det rör sig om.

Sant.
Då kanske din teori om svartstäd är en troligare förklaring.

Eller så har SKV bara frågat städfirman om något och de själva har sagt att det är för uthyrning.

TS får nog förtydliga lite.

1 gillning

Nu när du läst att det är mot lagen att använda RUT som du gör för att städa efter uthyrning.

Hur tänker du agera på det?

1 gillning

Varför skulle man inte få städa efter uthyrning? Det är ju medan en bostad är uthyrd till någon annan man inte får utnyttja RUT. Skulle dessutom anta att det främst gäller långtidsuthyrning, dvs bor någon annan där så ska de utnyttja sitt eget utrymme för RUT-avdrag och inte hyresvärdens.

Förmodligen har skatteverket gjort någon form av “stickprov”. Det kan hända mig som driver ett företag att jag skickar in ansökningar på säg en hel del kunder för 5000-10 000 kr och sedan får jag typen förfrågan om ett arbete på 1 000 kr där de vill ha in massa underlag.

Oftast är det ren formalia typ visa inbetalningen, fakturan samt en arbetsbeskrivning av jobbet. Kanske har utfärdaren i detta fall typ svarat “Vi gör alltid städning här och gjort i flera år efter varje gång de haft en hyresgäst”

1 gillning

Finns drivor av skattebrott med utgångspunkt från var människor bor. Allt från att man gör reseavdrag från en alternativ adress, till att man skriver sig i ett annat land. Tycker inte det är konstigt ifall SKV hittat detta av egen kraft. Blir väldigt genomskinligt om det dessutom är långt att köra.

2 gillningar

Fast TS har inte gjort något fel. De får använda RUT för städning mellan hyresgäster.

Så här säger Skatteverket:

För att du ska ha rätt till rutavdrag ska tjänsten utföras i eller i nära anslutning till din bostad, till exempel i trädgården. Undantaget är tvätt vid tvättinrättning, då arbetet utförts utanför hemmet. Du behöver inte äga bostaden som tjänsten utförs i för att ha rätt till rutavdrag. Det räcker med att du använder bostaden helt eller delvis som ditt hem. Om du hyr ut bostaden kan du inte få rutavdrag för tjänster som utförs medan bostaden är uthyrd. Gemensamhetsutrymmen i flerfamiljshus räknas inte som ditt hem, exempelvis gemensam entré och trappuppgång.

Olika typer av bostäder kan räknas som kundens hem

För att räknas som bostad ska fastigheten vara inredd och utrustad för boende. Du kan få rutavdrag för arbeten i din permanentbostad, ditt fritidshus och bostäder som du hyr för en kortare eller längre tid.

Även den du är gift eller sambo med, dina hemmavarande barn eller dina föräldrar kan bo i bostaden. Bor någon annan på adressen kan du dock inte få skattereduktion för den del av bostaden som hen nyttjar. Skatteverket anser att du inte kan ha din fritidsbostad där någon annan har sin permanentbostad.

Garage och förråd räknas som en del av bostaden i ett småhus. Däremot räknas inte gemensamhetsutrymmen i flerfamiljshus som bostad, till exempel förråd och entré.

Bostaden ska finnas inom EU/EES eller Schweiz. Reglerna för rutavdrag är desamma som om arbetet hade utförts i Sverige.

Vill inte “komma undan” med ngt utan göra rätt för oss. Får helt enkelt ta och ringa skatteverket.

Frågade Gemini också :slight_smile:

Det stämmer att man kan få RUT-avdrag för städning av fritidsbostad, så som en sommarstuga, även om den hyrs ut. Avslaget beror troligtvis på att uthyrningsdelen överstiger den privata användningen.

Skatteverket gör en bedömning i varje enskilt fall, och om de anser att fritidsbostaden används mer i näringsverksamhet än för privat bruk, beviljas inte RUT-avdrag.

Här är några saker som kan ha påverkat Skatteverkets beslut:

• Antal uthyrningsnätter: 70 nätter är en relativt hög siffra och tyder på att stugan används mycket i uthyrningssyfte.
  • Stugans användning: Skatteverket kan även ta hänsyn till hur stugan används under den tid ni själva nyttjar den. Om ni exempelvis använder den för att representera ert företag eller för att bjuda in potentiella kunder, kan det ses som näringsverksamhet.

Vad kan ni göra?

• Begär en skriftlig motivering från Skatteverket: Det är viktigt att få en tydlig förklaring till varför RUT-avdraget inte beviljats.
  • Överklaga beslutet: Om ni anser att Skatteverkets beslut är felaktigt kan ni överklaga det. I överklagandet bör ni argumentera för att stugan används mer för privat bruk än för näringsverksamhet. Bifoga bevis som styrker detta, till exempel en kalender över er egen användning av stugan.
  • Kontakta Skatteverket: Om ni är osäkra på hur ni ska gå vidare, kontakta Skatteverket för att få mer information och vägledning.

Tänk på att:

• Det finns ingen exakt gräns för hur många nätter man får hyra ut sin fritidsbostad för att beviljas RUT-avdrag. Skatteverket gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall.
  • Det är viktigt att ha god dokumentation över både uthyrning och privat användning av stugan.

Hoppas detta hjälper!

3 gillningar

Inget av det du skriver / citerar stärker dock din tes utan tvärt om.

Om städningen avser mellan två hyresgäster rör det ju inte ägaren och det ligger närmre till hands att dra slutsatsen att det inte är OK utifrån citatet du postat.

Vet inte riktigt vad du tänker att min tes är?

Vill bara göra rätt men inte betala för mkt skatt såklart.

Nu citerade jag professor kalkyl men hans citat kan väl tolkas som att ägaren själv på något vis ska dra nytta av städningen för att det ska räknas som hushållsnära vilket den inte gör om det är mellan två hyresgäster.

Det låter rimligt.

Jag har ingen aning om vad som är “rätt” utan tyckte bara stycket inte stärkte caset.

Det lättaste måste väl rimligtvis vara att ta del av beslutet från SKV så framgår där en motivering. Återkom gärna med vad som stod där.

1 gillning

Men alltså är detta så svårt?
Regeln är: är huset uthyrt får du inte utnyttja RUT under pågående uthyrning. Är huset inte uthyrt så får du utnyttja RUT. Att det har varit uthyrt och ska hyras ut har inte med saken att göra, reglerna säger inget om det.

Det ska dock bli intressant att se vad Skatteverket säger.