Hej, vi köpte ny bil av bilhandlare och fick en 2-veckors prova-på helförsäkring hos ica-banken i samband med köpet. Vi har försäkring via ica sedan tidigare både på villa och en andra bil. Nu var vi lite slarviga och missade att ändra försäkringen före de två veckorna löpte ut, varpå ångerrätten enligt kundtjänst löpt ut. Vi hade tänkt ändra till halvförsäkring och inte de valda 1500-2000mil per år.
Läser jag på inbetalningsblanketten som kom nu så står det att betalning ska vara gjord senast 15/4 och att försäkringen sägs upp i annat fall men att man behöver en trafikförsäkring från 15/4 för att undvika avgift från trafikförsäkringsföreningen…
Vad har vi för möjligheter nu? Jag förstrå inte riktigt det här med bindningstid på ett år. Om vi ställer av eller gör ett ägarbyte på bilen så kan man väl säga upp en bilförsäkring trots att man har bindningstid?
Ska vi bara teckna en ny försäkring från 15/4 och låta nuvarande löpa ut, eller har jag missat något?
Ja, som jag tolkar dig ska du teckna en ny försäkring med start 15/4. Om du inte gör det är du oförsäkrad och då kommer en fet avgift från trafikförsäkringsföreningen för varje dag som bilen inte har en annan försäkring. Det vill du inte. Boka ny försäkring som du vill ha den från 15/4 ASAP så har du det gjort.
Vid tveksamhet, ring både befintligt bolag och det bolag du tänkt använda så får du säkert hjälp att få det som du vill ha det.
Bilförsäkringar gäller normalt i ett år ja, det innebär att du bara kan byta bolag en gång om året. Att ställa av bilen påverkar inte detta, däremot blir det möjligt att byta bolag/försäkring vid ägarbyte - det är ju nya ägaren som måste ha försäkring (och från första dagen denna personen äger bilen).
Efter att ha läst djupare en gång till: Din provperiod är alltså över och du fick en automatisk förlängning.
Det finns mig veterligen tre enkla sätt att säga upp en bilförsäkring efter mindre än ett år:
Sälj bilen
Slarva med betalningen
Att göra upp det med försäkringsbolaget i förhandling
Om du inte betalar snart kommer du använda andra metoden. Om du tänkt använda samma försäkringsbolag som du fått erbjudanet av - ring dem och fixa så försäkringen får rätt omfattning i mil och tillägg etc. De flesta bolag är vettiga att snacka med i detta läge - de vill ju ha dig som kund. Det är min erfarenhet i alla fall.
Om du vill ha ett annat bolag, teckna försäkring där på det andra bolaget ASAP och låt den befintliga löpa ut 15/4. Det är lite fult att inte betala räkningen för den tid du haft försäkring efter provperioden men det kommer nog inget dåligt efter tror jag…
Min fru och jag har (länge sedan nu dock) minst en gång sålt bil till varandra varvid försäkringen man har upphör direkt. Det var inget problem att få likvärdig bedömning av “bonus” etc även för den andre då vårt argument om “Vi kör båda vår bil” accepterades utan vidare.
Mycket smidigt. Inget tjafsande alls. Gamla försäkringen upphör per automatik och nya ägaren tecknar (samma dag!) en ny med valfri omfattning med valfritt bolag. Inte ovanligt med mycket bättre erbjudanden från även dom stora bolagen om man tar kontakt med dom. Dom vill ha medelålders personer i villa i lugna områden som oss som kunder pga lite skador gissar jag.
Ett gott generellt råd är att undersöka att byta bolag vid huvudförfallodagen säg varje 2 år om man orkar. Man premierar generellt sett verkligen INTE trogna kunder. Sedan flera år nu gillar vi dock “Trafik extra” som IF har för våra äldre bilar med begränsat värde >12 år just nu. Härad 1800SEK per år även för nära 2 ton bil med rejäla prestanda.
Vi hamnade i samma sits. Löstes genom att min fru blev ägare av bilen istället och då upphör den första försäkringen. Vi betalade in och fick tillbaka pengarna lite senare. Ny försäkring tecknades och allt var frid och fröjd.
Nackdelen är att bilen får en till ägare i listan. Vissa är lite kinkiga med många tidigare ägare och det kan dra ner begagnatpris.
Det har ordnat sig. Jag ringde försäkringsbolaget och nämnde att vi har villaförsäkring och två befintliga bilförsäkringar hos bolaget. De ville väl behålla oss som kund och löste så vi fick en halvförsäkring på den nya bilen efter lite dröjsmål i telefon