Helförsäkring för en del av månader?

Hej,

Jag undrar om det finns någon bilförsäkring som kan tas månadsvis istället för ett helt år? Helförsäkring kostar runt 8000 SEK per år, men bilen används bara ungefär en vecka per månad, och vissa månader 2-3 veckor.

P.S.: Hyrbil är inte ett alternativ på grund av att vi har en hund hemma, och det finns inga bra alternativ.

Fungerar det inte att ställa av och på bilen vid behov ?

1 gillning

kanske det går. Men jag tänkte om det finns försäkring som är dedikerat för sån använding. Kanske för nisch behöv.

Pay drive?

2 gillningar

Så fungerar de flesta husbilsfösäkringar, men betala för de dagar husbilen är påställd. Eller rättare sagt man betalar för kommande månad och får resterande återbetalt i efterhand. Jag gissar att det är lika dant för vanliga bilar.

De allra flesta bilförsäkringar kan betalas månadsvis, åtminstone om de läggs upp på automatisk betalning via autogiro varje månad.

Annars är det vanligt att försäkringar växlar mellan vanlig helförsäkring och avställningsförsäkring automatiskt om bilen ställs av/på mellan gångerna den används. (tidigare vanligt på husbilar t ex) MEN det blir lite knöligt med stora belopp fram och åter om man då betalt årsvis.

Så är det mest för att slippa ligga ute med pengarna är nog enklast att be om autogiro till att börja med. Vill du sen “spara” lite pengar kan du då även ställa av/på bilen. Observera dock att bilen har ett klart sämre skydd som avställd och i normala fall skulle jag då rekommendera att den förvaras i låst garage. Så viktigt att kolla upp villkoren när den står avställd.

Med på/avställning kommer även fordonsskatten att bli belopp som åker fram och tillbaka så där blir det också en del att hålla reda på i så fall.

Så om jag inte är hemma i bostaden på dagarna så ska man inte betala fullt lån?

Bilar står oftast still typ 90% av tiden men behöver försäkring oavsett

Ta en halvförsäkring då om det är för dyrt med helförsäkring. Betala månadsvis men blir nog dyrare snitt än att betala för längre period.

Mitt spontana svar är att byta till en mycket billigare bil att äga om den körs så lite.

1 gillning

Får jag vara nyfiken och fråga vad det är för bilmärke, bilmodell och årsmodell eftersom du skriver…

bilen används bara ungefär en vecka per månad, och vissa månader 2-3 veckor

???

det är vanligt My21 Forester som är helt betald och har 6000 mil.

det är enda bil i familjen, men snart vi ska köpa elbil som ska användas som första bil.

Nu var det ju inte billån som diskuterades, eller hur. Har du ett lån är det helt ointressant hur mycket du nyttjar det du köpt för lånet, du har ett avtal om att amortera och betala en ränta över tid.

En försäkring däremot är anpassad efter hur mycket man nyttjar tex en bil, och kör man bara 25% mot vad försäkringen är anpassad för prismässigt så är det helt rimligt att inte betala mer än 25% också.

Givetvis skulle man kunna dra ner det till att betala per timme, men så funkar inte avställningssystemet idag, samt att då hade timpriset anpassats därefter.

Försäkringar som är årsbaserade är i regel betydligt billigare om man tittar på årskostnad jämfört med den avställningsbara, men då måste man betala hela den summan oavsett hur man kör, så det beror på körmönster vilken som är bäst.

Då får man väl dra ner milen på bilen så det stämmer bättre.

Är samma med bilskatten som borde tas bort och läggas på bränslepriset.

Använder du inte bilen så betalar du mindre automatiskt.

Försäkringen är ju även för stöld etc och måste vara aktiverad hela tiden

Ställer du av och har minst halvförsäkring övergår försäkringen till en avställningsförsäkring där stöld ingår.

Att dra ner miltalet gör inte stor skillnad, sist jag gjorde det ner till minsta sänkte det månadskostnaden med 6% ungefär.

För ts är det bästa att ställa av och på de ggr han kör, och ha en försäkring som tillåter det.

Får hoppas ingen förstör bilen då när man ska snika för ett par veckor i månaden.

Jo, det är alltid tråkigt när det händer, men det fina med en garage/avställningsförsäkring är att den täcker skadegörelse.

Säger sig självt att om man har en bil som bara används t.ex sommartid så vill man ändå ha ett bra skydd för den på vintern, och det erbjuder försäkringsbolagen i form av garageförsäkring som är avsevärt billigare i regel

Ja men då handlar det inte om en bruksbil som används varje månad.

Verkar jobbigt att ställa av och på för några hundra i månaden.

En miss och all förtjänst kan vara borta om man blir stoppad.

Dagens polisbilar filmar alla plåtar så risken att bli stoppad ökar om bilen inte är ok.

Om det är värt nån minut per gång är ju upp till ts, samt att inte glömma bort det givetvis.

För övrigt så har vissa polisbilar den möjligheten, långt ifrån alla. Men problemet är ju främst om man hamnar i en olycka, speciellt om man är vållande

Det kan bli dyrt på riktigt

Öppen dörr här..
Att ställa av del av året en eller flera gånger är det som typiskt funkar hur bra som helst och alltid fungerat bra. Det har jag gjort senaste 40+ åren av och till på upp till 4 fordon samtidig ägo.
Bolaget får automatiskt reda på att du ställt av fordonet och tvärsom. Påställning och avställning görs med Bankid och sker numera omedelbart om jag minns rätt. Kanske finns regler om kortaste period dock.
Jag har för mig att man kunde överenskomma om att dom skulle låta kvarvarande försäkringspremie stå kvar i väntan på att man ställer på igen. Var enerverande med avier på mindre summor att lösa in på posten/ICA mot avgift ibland. Numera kanske det skötes helt digitalt.
Jag har haft försäkringar för motorcykel som varit helårsförsäkringar där man inte fick billigare pris med avställning under vintern då de flesta MC inte används. Då var det inte någon större vits att ställa av och ställa på eftersom skatten dessutom var enstaka hundralappar.

1 gillning