Sälja ärvd traktor, moms?

Hej,

Jag har ärvt en mindre skogsfastighet och en äldre traktor (som mest använts till att slå några mindre ängar). Traktorn är nu överskriven på mig och eftersom jag inte har något behov av den så vill jag sälja den. Jag har dels fått ett bud från ett företag (som ska sälja den vidare) på 250 000kr inklusive moms, men sedan så finns det även en privatperson som är intresserad. Hur ska man tänka kring moms, ska det verkligen vara det? Jag säljer ju traktorn som privatperson, inte som företag? Är det någon skillnad om jag säljer traktorn till ett företag eller till en annan privatperson? Har mailat Skatteverket men inte fått svar än, men jag känner mig rätt vilsen och oerfaren kring det här.

Ett företag kan som regel göra enstaka inköp av varor från privatpersoner utan några konstigheter. Till exempel kan ett företag köpa en möbel på blocket från en privatperson utan att det uppstår några problem i sammanhanget. Den största skillnaden på ett köp mellan ett företag och en privatperson och mellan två olika företag är att en privatperson inte är momsregistrerad då privatpersoner inte utgör beskattningsbara personer enligt mervärdesskatteslagen (1994:200, MSL). Detta innebär att privatpersonen inte kommer kunna göra avdrag för moms på fakturan vilket medför att det företag som handlat med privatpersonen inte ska redovisa moms på inköpet.

Källa: Kan ett företag köpa av privatpersoner? | Bolagsplatsen Blogg

Du hittar säkert liknande information på Skatteverkets hemsida.

@Oliver.Allemog - du som sålt en traktor :joy: - inspel?

2 gillningar

Traktorn har väl ingått i näringen?

Kan inte vara alltför länge sen den köptes med tanke på värdet?

Vid inköpet har sannolikt avdrag för moms skett. Då ska du redovisa utg moms när du säljer den och redovisa den i näringen.

Tar du ut traktorn först ut näringen ska du ändå uttagsbeskattas och redovisa moms.

Traktorn köptes för över 20 år sedan, men är mycket sparsamt använd. Jag som privatperson står nu som ägare för traktorn, och jag tror inte att den köptes in via skogsfastigheten utan privat.

Ok.då är det ingen moms. Du får väl kolla anläggningsregistret. Driver man skogsbruk är det väl iofs naturligt med en traktor….och då bör den ha varit i näringen. Men men….

Samt:

Om den är överlåten till privatperson är den väl “momssmittad” oavsett hur den är inköpt?

1 gillning

Ja. Fast om den ingick i en näring kan du ju inte bara överlåta den från dödsboet utan ersättning.

Det var så jag tänkte.

Men ingick den inte i näringen så är det ju ingen moms.

Får erkänna mig helt blank här. Traktorn jag ärvde kom inte från näringsverksamhet utan vara privatperson till privatperson. Var en “Grålle” för den intresserade.

Picture or it didn’t happen!

:heart: Grålle :heart:

1 gillning

Juste… med å :rofl: Har dåligt med bilder, den var gråa och finfin iallafall! Användes väldigt lite dock så den såldes förra året.

1 gillning

Tack till alla som tagit sig tid att svara! Jag inväntar Skatteverkets svar, men det verkar alltså som att det inte ska vara moms oavsett om jag säljer till företag eller privatperson.

Om du ärvt skogsfastigheten (och det är en näringsfastighet som det normalt är) så är du också enskild firma per automatik. Då tar du över ev. anläggningstillgångar med anskaffningsvärde och avskrivningar. Det hade varit oväntat för mig om traktorn inte är var en del av näringen trots att den är helt avskriven. Om så är fallet ska du troligen momsregistrera dig och sälja traktorn med moms. Hela försäljningsbeloppet blir vinst i firman om den är helt avskriven.

Det är andra regler om traktorn verkligen var privatägd (inte så sannolikt), eller om fastigheten är så liten att den inte är en näringsfastihet, eller om dödsboet säljer och avvecklar verksamheten istället för att arvingarna tar över.

Invänta skatteverkets svar, men räkna med det jag skrivit ovan.

Det är vi nog överens om. Att om traktorn alltid varit helt privat tar du såklart ingen moms. Oavsett köpare.

Knäckefrågan är ju om den ingått i näringen eller inte. Vilket väl känns naturligt. Och då tar du moms, bokför och redovisar försäljningen på din NE-bilaga.

1 gillning

Får du 250kkr för en Grålle?! :zany_face:

1 gillning

Hej! Generellt sett behöver du som privatperson inte lägga på moms när du säljer något du ärvt och inte köpt som en del av näringsverksamhet. Företaget som vill köpa frågar ofta efter moms, men du ska bara lägga på det om du är momsregistrerad (t.ex. har ett företag). Det är alltså ingen skillnad om du säljer till företag eller privatperson – som privatperson säljer du utan moms. Bra att du dubbelkollar med Skatteverket också!

Fast här handlar det ju om att den kanske ingår i näringsverksamheten. Som är/var momsreggad.