Jag är snart 50 år och har nyligen intresserat mig för sparande. Har dock alltid sparat, men låtit min bankman på Nordea sköta om detta. Vilket har resulterat i att jag har ett ISK med ca 800 000 kr med 7 olika Nordea-fonder, med en avgift mellan 0,99%-2,7%. Nu när jag läst på lite verkar Nordeafonder vara dyra och inte så bra. Så jag funderar på att sälja av och köpa annat. Men vad ska jag köpa? Och är det vettigt att sälja av nu? Har en sparhorisont på ca 15 år.
Ja, kräng av allt och byt/sätt i globala indexfonder och krydda med nå’t du själv tycker är intressant om du vill. Länsförsäkringar, Plus el dyl funkar som förvaltare. Det viktigaste är att få vettig spridning. Kanske har Nordea åtminstone nå’t vettigare i sitt utbud till att börja med, men att betala 2,7% på årsbasis är ju hemskt. Det blir ju ca 2000 kronor på årsbasis som inte ger dig något tillbaka.
Hej!
Scrolla ner en bit i denna tråd: Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna
Där finns en kombination och fördelning av valbara fonder på Nordea som är en variant av basportföljen som presenteras i bl.a. avsnitt #99.
100% Länsförsäkringar Global index . Den finns hos Nordea . Det är alltid vettigt sälja onödigt dyra aktiva fonder . Det ser ut som Nordea säljaren lyckades lura dig i dyraste Nordea fonder
Helt rätt! Byt så fort så möjligt. I och med att du har allt på ISK så finns det inget skattemässigt att förhålla sig till om det nu var det du funderade på.
Vad du ska köpa i stället…?
Ja först och främst. Vill du ha 100% aktieandel? Alltså bara aktiefonder? Jag tycker det är en vettig idé om du klarar av svängningarna, med tanke på sparhorisonten.
@Jacke77 har ett enkelt alternativ.
Vill man sprida lite till kan man komplettera med 10-15% tillväxtmarknader eller välja en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader.
Vill man ha lite övervikt mot Sverige så kan man lägga till en Sverigefond. Sen kan man göra det hur komplicerat som helst och lägga till småbolag mm, men basen bör alltid vara en global indexfond tycker jag.
Tack för alla kloka svar! Säljer allt och köper en basportfölj enligt förslaget ovan.
Det låter som en riktigt bra plan! Det 'r det här som är tråkigt med dessa “rådgivare” som finns hos bankerna. De säljer bara på en sådana produkter som gynnar de själva.