Sälja av portföljerna och köra på lysa istället?

Hej på er!

En fråga som säkert diskuterats till leda här men ställer ändå frågan.

Är mitt i ombalanserandet för året och funderar på att istället bara köra på Lysa istället? Tycker dock det känns lite läskigt att inte ha kontroll själv. Har två portföljer på Avanza enligt Jans rekommendationer. Hur gör ni andra just nu? Satte initialt upp på egen hand för att lära mig och har egentligen bara behållit på slentrian. Är rätt ointresserad av administrationen egentligen.

Hur gör ni andra just nu? Några rekommendationer?

1 gillning

100% Global indexfond långsiktigt Storebrand Global all countries eller Avanza Global. Avanza Auto
Sparkonto kortsiktigt
Behövs ingen ombalansering eller något ansträngning alls :+1:

I Juni förra året valde jag att lämna avanza efter 8 år och endast köra lysa. Ville ha ett så tråkigt sparande som möjligt där man inte lockas av att logga in och kolla. Även om jag ytterst sällan faktiskt ändrade mina fonder på avanza så ville jag plocka bort den risken helt så att man faktiskt inte kan gå in och pilla.

3 gillningar

Jag kör egna portföljer men jag är intresserad och tycker det är kul med det administrativa. I ditt fall där du inte tycker det så hade jag övervägt att byta allt mot en enda global indexfond eller köra med fondrobot.

1 gillning

Det är mycket “enligt Jans rekommendationer”. Inget fel med det för det är “rimliga” rekommendationer, enligt min mening. Men det är ju ett enormt ansvar att vägleda så många personer, även om alla vet (borde veta) att man har det yttersta ansvaret själv.

Jag hade nog inte pallat det ansvaret. Tur att någon gör det.

Det finns andra uppfattningar om lysa än som oftast framförs här. Läs exempelvis Fondkollen.se (sköts av Fondbolagens förening).

Tittar man på Lysa Global Aktier B så har den fonden ännu inte funnits i 5 år så data finns för upp till 3 år.

3 år plats 139 av 221 fonder
1 år plats 203 av 255 fonder

dvs, Lysa hör till den sämsta tredjedelen när det gäller avkastning. Naturligtvis avgör du själv den betydelse som avkastningen har för dig.

I Fondkollen finns många bättre alternativ.

Du vet inte vad en indexfond är och ser ut som du måste läsa på lite mer om det :joy::wink::+1: .

2 gillningar

Tyvärr Jacke , har du fel i ditt påstående.

Vad har man för ansvar om man rek en global indexfond eller Lysa långsiktigt? Man får ändå snitt avkastning som är svårslagen långsiktigt hur än duktig du är :face_with_hand_over_mouth::thinking: . Är det bättre få råd från bankrådgivare som bäljer dyra aktiva fonder pt dig som ingen övervakar och behålla samma fonder i 10-15 år ?

Tycker du det? Hur länge har du sparat på börsen och hur ligger du till jämfört med dåliga indexfonder? Det är fakta att bara 1-2% aktiva sparare slår apan index långsiktigt :+1:

Vad du är nyfiken?

Du har fakta att du slår index kångsiktigt och det gäller bara för dig om du har lyckats med det :joy::joy:

Den fakta jag refererar till gäller 3 år (inte 25 år). Läs inlägget.

Här kan du läsa lite om fondkollen :wink: . Globala billiga indexfonder placerar sig oftast i mitten kortsiktigt 1-5 årssikt.

4 gillningar

3 år är kortsiktigt sparande och på 3 årssikt ska man ha pengar på sparkonto :+1:. På 3 årssikt kan du inte jämföra globala indexfonder med branchfoner och liknande som inte ens följer samma index. En global indexfond ska hamna i mitten . Det gör det. Lysa hade 20% Sverige och 15% tillvm och 10% Globala småbolad därför har den tappat mot global indexfond som har 70% Usa. Jag har inte Lysa själv men den följer sitt index bra

1 gillning

Du läste tydligen inte svaret från Fondkollen till Småspararguiden. Det svaret tar bort udden från Småspararguidens kommentar.

Då får du själv välja de bästa fonder och det kan man alltid göra om man vet i förväg vilka kommer gå bäst. Snart kommer @nhb och hjälper till Fondkollen :joy::+1: och dig . Vill du inte svara din erfarenhet på börsen? @nhb har bevisat att han är duktig på det mycket bättre än snittet :+1: . Det är alltid kul när någon lyckas med den aktiva strategi är svår rek nägon annan då det enligt statistik fungerar ej långsiktigt för mer än bara några % av de bästa. Det kommer alltid finnas några världsmästare i alla sporter men majoriteten hamnar på snittet :+1:. Man ska undvika dyra råd från bnkrådgivare och välja själv billiga globala indexfonder. Sedan om man tycker att man har förmågan slå index långsiktigt kan man välja aktiva branchfonder . Då ska man vara aktiv och övervaka de för att kanske lyckas med det på 10-20 årsikt :+1:. Då måste man tänka i den här fallet att det är tveksamt om TS har den förmågan slå index då det krävs mycket som ska vara rätt för att lyckas med det . TS var ganska oentresserad för att följa börsen vill ha det smidigt och hur ska man rek aktiva bästa fonder då :joy::person_tipping_hand: ? Man vet ändå i efterhand vilka fonder är de bästa :face_with_hand_over_mouth:

Ansvaret består i att rekommendera ett alternativ som kan uppfattas som säkert, fast det inte är det. Att många går dit du pekar innebär att du kan känna ett ansvar även om rådet i sig är bra. Det handlar om en känsla, inte ett juridiskt ansvar.

Dina barn har en bra pappa som är duktig på att berätta sagor. Du är ganska konsekvent med vad du tycker men du behöver inte skarva med sanningen för att öka din trovärdighet. Ärlighet varar längst.

Du skojjar med mig eller hur :joy::grin::wink: !? Du lever i sagovärlden angående hur lätt är det att slå index långsiktigt :wink: . Men i din portfölj är det verklighet och det har jag inget emot. Det är bara att gratulera :+1:. Jag är konservativ när det gäller dyra aktiva fonder det stämmer 100% :+1: