Hej! Har följt bloggen och lyssnat på podden i säkert över tio år men detta är första gången jag skriver ett inlägg.
Jag driver idag en konsultfirma och har av olika skäl bestämt mig för att sälja. Jag har fått en seriös köpare som betalar bra. Jag kommer stanna kvar i bolaget i ett antal år och kommer även återinvestera en liten del i köparens bolag.
Orsaken att jag säljer är att jag tycker det är rätt tid att plocka hem vinsten. Jag har under åren jag drivit verksamheten kunnat ta ut bra vinster och en bra lön och pensionssparande på lite mer än 10% av lönekostnaden.
Nu kommer det in en X miljoner på holdingbolagets konto och då har jag några funderingar:
Bolaget kommer sättas i träda efter årsskiftet, orsaken till att det är efter årsskiftet är att jag behöver avsluta en del verksamhet i holdingbolaget och sälja av en del tillgångar.
När bolaget väl är i träda. Hur skulle ni investera pengarna? Reglerna kring träda förbjuder ju mig som ägare att vara aktiv. Minsta ombalansering riskerar att bryta trädan, även om den risken kanske inte är så stor. Skall man vända sig till en finansiell rådgivare? Finns det några andra än de stora spelarna som erbjuder dessa tjänster?
Kan jag istället sätta upp en fondrobot eller använda mig av t.ex. Avanza Auto. Att sätta ett sparande som sedan får stå i fem år kanske är det bästa beslutet man gjort. Eller så är det det sämsta beslutet man gjort. Men vågar man?
Hur skulle ni göra med månadssparande när man väl gjort sin lilla exit? Sparar idag av rutin 10% av lönen men det känns nästan onödigt när pengarna ramlar in ändå så att säga.
Vad gäller hur du ska placera pengarna så skulle jag dela upp dem på några billiga globala indexfonder innan årsskiftet, exempelvis WEBN (ETF), DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global och Storebrand Global All Countries.
Varför flera fonder och inte bara en kanske du undrar, med tanke på att de är snarlika. Fonderna har en tendens att byta index, ESG-filtrering och så vidare, och om man nu tänker betrakta valen som låsta för 5 år framåt så kan det kännas bra att inte hela portföljen sitter i en enda fond som plötsligt kan bli sämre på grund av någon sådan ändring. Sedan kan du luta dig tillbaka och slappna av under trädaperioden.
Om man resonerar att trädaperioden är fem år, det diskuteras ju att den eventuellt ska kortas till fyra, bör man då lägga 100% i globalfonderna eller ska man säkra upp lite med räntor? Tänker spontant på principen som @janbolmeson talat om med 10% räntor per år. I detta fall skulle det i så fall bli 50/50.
Eftersom man inte kan peta i investeringarna under tiden så blir det ju svårt att trappa ner risken.
Spännande med bolagsförsäljning! Och grattis till vad du byggt upp!
Beror på hur du ska använda pengarna när du får ut dem efter trädan? Ska de användas för konsumtion gäller väl traditionella riktlinjer för sparhorisonten 4-5 år, max 50% aktier och övrigt på ett bundet sparkonto med ränta? Eller kanske en kort räntefond.
Står inför samma problematik. Kommer att ta ut maximal utdelning årligen med låg skatt men annars ligger kapital och slöar på företagskonto. Nån som använt tex Lysa för investering i träda bolag? Hur ser skatteverket på det för man lägger ju ut förvaltningen till annan part?
Jag bestämde mig precis innan jul att jag skall gå i träda (med tanke på att dels tiden sannolikt förkortas till 4år och schablonen höjs) och har rensat upp bolaget, avregistrerat för f-skatt och moms. Jag kör med x mil på ett konto (för utdelning, revisor och kf skatt i 4-5 år), sen har jag resten av kapitalet fördelat på en del i lysa (af) och en del i en kf på Nordnet där jag har en GB portfölj. Du bör inte ha alltför många transaktioner per år, typ under 25, dvs det går bra att ombalansera 1-2ggr/år. Det viktiga är att du inte handlar aktivt och kan bevisa detta om så behövs.
Grattis till en bra affär!
Ang hur kapitalet som ska förvaltas behöver du inte vara allt för försiktig. Nuvarande regelverker är ganska generös, så svarade jag i ett tidigare inlägg:
Personligen hade jag fortsatt som vanligt, vill du inte hålla på att fixa själv så kan självklart en fondrobot, tex Lysa eller en fondportfölj, tex Avanza Auto vara ett alternativ. Personligen föredrar jag att hålla räntor utanför KFen för att slippa årlig skatt på dem.
Ang. det personliga sparandet så låter det som att du själv har svaret på din fråga. Min erfarenhet är dock at tdet ändå blir pengar över varje månad även om man bestämt sig för at t dra ner på/sluta spara och att pengarna ändå åker in på något sparande/investerande.
Hej Monica.
Bra med senaste utfallet. Men menar du att storleken på beloppet spelar så stor roll? Är det totalt investerat kapital? Blir lite oroad då jag har mer än det dubbla, och de flesta som kör träda har nog ganska stora belopp. Om man sätter det i diskret förvaltning, som Lysa faktiskt är, hur kan storleken på beloppet spela roll, eller menas det endast på den delen som man förvaltar själv i en egen portfölj?
Med att ingen har provat högre belopp antar jag menas att ingen har behövt gå till domstol med högre belopp, inte att ingen någonsin har “trädat ut” mer än 7,5mkr.
Jag genomgår en liknande manöver och vore lite snopet om man skulle falla på det nu när det är ~2år kvar.
Jag började med PB hos storbank av lite olika anledningar, men efter några år bad jag dom placera om allt i globalfond och lite Sverige då jag såg hur mycket avgifterna åt upp.
Det var till en början skäl nog att dom ville säga upp min PB på banken, men dom ändrade sig av någon anledning som jag inte fått klart svar på (kanske bara var skrämseltaktik :p. så nu kör jag PB men valt innehaven själv.
Det kostar ju några tusenlappar om året men det är ok för mig, jag får lite tillbaka i andra änden som väger upp det tycker jag: kreditkort, lounge, bra kontakt på banken etc…
Det är tiden du lägger ner som är det väsentliga. Värt att notera är att det inte finns någon dom där värdepappershandel i vilande bolag har ansetts vara aktiv i betydande omfattning.
Precis, 7.5 miljoner är det som är prövat i domstol men det finns givetvis bolag i träda som har haft betydligt högre belopp än så. Det är ju inte så att varje utdelning som görs på en K12 blankett prövas i domstol. Jag är osäker på hur vanligt det är att Skatteverket kollar. Jag har flera vänner som gjort denna typ av utdelning utan att ha fått någon fråga från Skatteverket.
Samma här, och samtliga av de jag vet om har haft 20m+ och delvis hanterat portföljen själv. Jag blev mest förvånad över beloppet, särskillt i ett sammanhang med tex lysa, som nog får anses vara diskret förvaltning. Nåväl, vi kan väl för ts konstatera att sålänge det handlar om ombalanseringar och icke aktiv handel så bör det inte vara några problem.