Sälja bostad nu eller vänta? Avgiftshöjning oroar

Hej!

Vi bor i en 2,5:a på 71 kvm i ett väldigt charmigt och K-märkt hus som vi trivs otroligt bra i. Vi har ett barn och även om vi vet att detta inte är vårt för-alltid-boende, skulle vi utan problem kunna bo kvar i 2–3 år till.

Det som gör mig osäker just nu är vår månadsavgift. Idag ligger den på 5 450 kr/mån, men enligt styrelsen kommer den sannolikt höjas till ca 5 700–6 000 kr/mån vid årsskiftet. Jag är orolig för att en så pass hög avgift kommer påverka värdet negativt vid en eventuell försäljning.

Jag ser att liknande lägenheter i området, med just 6 000 kr/mån i avgift, ligger ute för ungefär 1 miljon mindre än vad vi köpte vår för. I övrigt skiljer det inte mycket – förutom att vår ligger i ett mer unikt och vackert hus som också är kulturmärkt.

Min fråga är:

Bör vi sälja nu medan avgiften fortfarande är något lägre, eller spelar det kanske inte så stor roll och vi skulle kunna vänta 1–2 år till?

Jag funderar på marknadspsykologi, framtida ränteläge och hur avgifter uppfattas av köpare. Alla tankar och perspektiv är varmt välkomna!

Tack!

Tror inte det spelar någon som helst roll i ert fall. Du skriver att det är 1 miljon skillnad på objekt på 71 kvm - vilket leder mig till att tro att vi snackar större städer. Presumtiva köpare kommer att ha samma information som du, dvs att avgiften kommer att höjas.

3 gillningar

Tror inte det kommer påverka nämnvärt.

Hörde inte för länge sedan att en avgiftshöjning sänker värdet med motsvarande lånekostnad, dvs räntekostnaden.
En avgiftshöjning på runt 500 kr/månad med dagens räntor skulle då innebära en värdesänkning på ca 200 tkr.

Läge, utbud, räntor, sysselsättning, börsen och köpkraft kommer påverka priset.
Att sälja bostad idag innebär att man få ha tålamod, men det kommer säljas med rätt pris.

2 gillningar

Man önskar ju att det var så, men många personer är rätt korkade helt enkelt.

Personligen tror jag att när avgiften väl är fastställd så kommer det bli svårare att sälja

2 gillningar

Skulle säga att TS har ett informationsövertag mot övriga marknaden vad gäller avgiftshöjningen.

Det troliga svaret om avgifter är att styrelsen inte fattat något beslut om avgiftshöjningar. Att lyckas ställa en fråga som resulterar i ett svar om att styrelsen förbereder ett sådant beslut blir väldigt invecklat.

Klart att det inte är positivt med en högre avgift. Men samtidigt är det andra faktorer som kan vara annorlunda om 2-3 år som har större påverkan, så jag skulle inte sälja tidigare bara för att du vet om en trolig avgiftshöjning.

1 gillning

Mäklare måste fråga styrelsen om det finns beslutade eller planerade avgiftshöjningar och måste då också informera eventuella köpare om detta.

Men oavsett som marknaden är nu skulle jag säga att det är bäst att lägga ut den som kommande och låta mäklaren jobba fram intressenter och vara redo att sälja om man hittar rätt köpare.

Jag är ingen mäklare och inte heller bankman. Men jag har bott i bostadsrätt i snart 15 år.
Min erfarenhet av avgiftshöjning vs avgiftssänkning är att när din förening behöver höja avgiften så behöver andra föreningar också göra det.

Läge, räntor och arbete är nog de som bestämmer vad folk kan spendera på en bostadsaffär.

Om jag hade köpt en bostad idag så hade jag prutat järnet! Räkna med låga bud. Om du ens får bud.