Köpte en lägenhet för något år sen och har genomlidit ett stambyte som blev färdigt för ca 2 månader sedan. Det har blivit en ganska rejäl höjning på avgiften i år och prognosen är att det blir en ganska rejäl höjning nästa år.
Eftersom föreningen har haft obefintligt sparande och än idag inte insett att ett sparande behövs så är tanken att flytta (föreningen kan ha rätt, men enligt min förståelse så ligger vi långt under vad som är rekommenderat).
Min fundering är om det är lika bra att genomföra flytten så snabbt som möjligt för att undvika avgiftshöjningen eller bo kvar och invänta “rätt” boende?
Jag vantrivs inte på något sätt i själva lägenheten och jag vet inte hur stor ekonomisk vinning det blir att genomföra en flytt med allt vad det innebär och därmed betala ca 2000 kr mindre i avgift som också riskerar att höjas i nästa förening.
Det är svårt att ge några råd utan konkreta siffror om du inte vill dela med dig lite. Men jag såg din gamla tråd strax efter köp.
Vad ligger preliminärt sparande/kvm på nu tex?
Och tror du inte att stambytet har om inte höjt så åtminstone hållit värdet på din bostad neutralt sedan ditt köp, trots avgiftshöjningen? Det är ju den dyraste delen i en bostad och många uppskattar ett nyrenoverat badrum, om än inte lyxrenoverat.
Håller med! Om ni inte har en katastrof avgift så kanske ni till och med har ett bättre läge än många andra brf som kanske står på för att göra stambyte. Du kan ju alltid gå med i styrelsen själv och försöka få igång ett sparande och se över föreningen utgifter.
Ville inte dela med mig av för mycket i tidigare tråden jag skapade.
Men sparandet ligger på 101 per/kvm vilket jag har förstått är under rekommendationer.
Avgiften ligger på 5900 kr nu för 3 rum och 80 kvm, prognosen är att avgiften höjs med 1300 kr till nästa år.
Lite svårt att avgöra, har sett grannar sälja precis innan stambytet för liknande värdering som jag köpte för trots att avgiften var ca 1400 kr dyrare än när jag köpte. Jag är egentligen fine med att sälja med förlust, men kanske ovärt för att få ca 2000 kr lägre avgift? Antar att det blir en hel del kostnader i samband med en flytt så.
Tror inte det är en katastrof avgift det kommer bli ca 7200 kr för 80 kvm nästa år.
Jag gav det ett försök att gå med i styrelsen men för allas bästa så valde jag att ta ett steg tillbaka, vi hade helt enkelt för olika syn på saker och ting samt att jag inte orkar helt enkelt. Med det sagt så tror jag såklart dom gör det dom tror är bäst för föreningen.