Sälja dieselbil och leasa istället?

Hej,
Funderar starkt på att sälja min V90 diesel årsmodell -20! För närvarande får man riktigt bra betalt för dieselbil men hur ser det ut om 2-3 år? I mitt huvud är det bättre att sälja, investera det jag får för bilen och sen leasa i 3år! Någon annan som funderar i samma bana? Med tanke på omvärlden samt politikernas vilja mot elektrifiering så tror jag inte att en diesel är lika eftertraktad om några år som den är idag!

4 gillningar

Nja, jag undrar det. Diesel behöver inte vara fossil. Dessutom låg och JÄMN förbrukning nästan oavsett hur du gasar eller står på tomgång.

Vi gjorde så i höstas faktiskt!
Sålde diesel från - 14 och leasade en bensin. Fick bra betalt för den gamla bilen och gjorde värdeminskningen var rätt liten! (det sabbade dock min TCO-kalkyl…) men vi litade inte heller helt på bilen eftersom den varit lite krånglig.

Men vi leasar en bensin och har ändå sparat en del slantar på det. Den drar dessutom marginellt mer än dieseln. Nackdelen är ju den högre malus-skatten, men den har du ju på din befintliga bil också sannolikt.

För oss var det en bra deal eftersom vi ville lösgöra pengar för att köpa bostad och ville sänka risken på bilen. Utspritt på en längre tid kan det nog vara bättre ligga på börsen och leasa istället för att ha massa pengar stående i bilen.

Det är omöjligt att säga hur begagnatpriserna (och drivmedelspriserna) kommer se ut om 2-3 år, oavsett bil.

Vem hade kunnat gissa att de skulle gå upp de senaste åren? :slight_smile:

Låter som en mycket klok idé. Det bästa lär vara att leasa en något mindre elbil. Tillverkarna rear ut elbilar mha leasing. Ex en MG ZS ev kan man köra för drygt 20 kr/mil inklusive allt! Klart mindre än en liter diesel.

Så att kör billigare per mil och du får loss massa pengar att investera och göra avkastning på.

Win win.

1 gillning

Den uträkningen skulle jag vilja se :slight_smile:

Milkostnaden beror ju såklart på hur långt man kör :wink: Men privatleasing av MG ZS EV är helt klart en av de billigaste/smartaste just nu. Förra året introducerades den till en månadskostnad av 1995:- men nu har den uppdaterats och blivit betydligt bättre och mer grundutrustad för 2895:-/mån. Jag är också i tankarna att sälja min diesel BMW och leasa en elbil, men är i behov av större bil så tittar på en Mercedes EQB, Skoda Enyaq och Tesla Model Y.

Inte ens den billigaste på 1995k/mån ger 20kr milen.
Beloppet gäller för 1000 mil om året och ger då 24 kr per mil.
Till det tillkommer uppläggningsavgifter, försäkring, skatt, vinterdäck och el (som inte är försumbar).

Med nya priset på 2895 blir det ännu högre.
Så hur du eller någon annan kommer ner till 20kr milen beror inte riktigt på hur långt du kör då du inte kan komma ner till 20kr.

Nej jag har inte kommit fram till någon milkostnad på 20kr milen och har aldrig påstått det heller?! Jag skrev ju bara att milkostnaden beror på hur långt man kör…

Jag gillade leasing (istället för att köpa begagnad bil) i 35 av 36 månader av min leasingtid. När jag skulle lämna in och sedan plocka ut en ny bil av samma bilhandlare så blev jag påmind om varför ägande av bil har en stor fördel. Blev så mycket kostnader för övermil och småskador som jag tidigare inte brydde mig ett dugg om när jag ägde min bil att jag blev helt matt.

Så om knappt 3 år så blir det garanterat köp och ägande av bil igen. Oavsett om det är bensin, diesel eller el.

Precis, men du skrev den som svar på mitt inlägg där jag ifrågasatte 20kr milen som Filip hade skrivit :wink:

Ahh mitt misstag, jag trodde jag svarade allmänt i tråden.

1 gillning

Jag har en diesel BMW som ger en körsträcka på 2-2,5 mil per liter. Förutsatt att skatterna är försumbara, och parkering och försäkring kommer också att kosta samma sak för elbil; min brytpunkt blir om elbilen kan köras under 15 kronor per mil.