Sälja dotterbolag till holdingbolag?

Har precis startat ett holdingbolag och vill sälja mitt verksamhetsbolag till det nystartade för att bilda en koncern. Frågade min redovisningskonsult och revisor om detta och de båda skrev att de behöver titta på min K10 och prissätta mina aktier. De har dock semester och jag vill gärna ha mer kött på benen innan jag fortsätter samtalen.

Det jag inte förstår är varför jag inte kan sälja bolaget för 0 kr? Varför K10 och prissättning? Jag vill ju bara överföra ägandet från mig personligen till mitt holdingbolag.

Stötte på begreppen “intern aktieöverlåtelse” och “underprisförsäljning” vilket verkar vara det jag eftersöker. Men tydligen så säljer man inte ett bolag för 0 kr utan det vanligaste är aktiernas anskaffningsvärde + K10? Innebär anskaffningsvärde 25 000 kr då det var mitt aktiekapital under uppstart? Innebär K10 utdelningsutrymmet (50% av lönerna) eller det sparade gränsbeloppet (0 kr då jag alltid tagit maximal utdelning)?

Sen förstår jag inte ens hur försäljningen ska gå till:

1. Jag skriver på ett aktieöverlåtelseavtal
  2. Jag sätter in mina privata pengar i holdingbolaget
  3. Holdingbolaget betalar verksamhetsbolagets aktieägare för aktierna
  4. Pengarna hamnar hos mig igen?

Har även läst om andelsbyte men det verkar inte vara aktuellt i mitt fall då holdingbolaget redan är startad.

Problemet är att du personligen kan utlösa en beskattning för vinsten som du gör när du säljer ditt bolag, även om du har en säljrevers till holdingbolaget ska ju skatten in, och pengarna så småningom.
Finns säkert lösningar på det, men det uppstår ju både skulder i holdingbolaget för köpet, som brukar finansieras genom lån av dotterbolaget.
Bolag får inte betala en försäljning med egna pengar likt ”Trustorhärvan”

Är ingen expert, så rådfråga en skattejurist i bolagsfrågor. Inte helt säkert att redovisningskonsulten och revisorn har full koll hela vägen.
Sedan är ju allt beroende på hur mycket bolaget är värt. Men snackar vi miljonbelopp gäller det att veta vad man gör.

1 gillning

Det är inget problem att sälja aktierna till ditt holdingbolag för underpris. Det skulle snarare vara ett problem om du betalar ett överpris, då det kan ses som förtäckt utdelning.

När en överlåtelse uppfyller kraven för att vara en underprisöverlåtelse är grundtanken att beskattningen skjuts upp, inte att det ska bli några definitiva skattelättnader.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/331625.html

1 gillning

Överpris funkar inte heller så bra som du skriver. Men holdingbolaget har ju då köpt ett bolag till underpris, vilket skattmasen kan komma att kräva bolaget skatt för som om det köpts för rätt värde. Förmodligen någon form sv substans eller schablon belopp.
Skatteverket vill nog ha sina skattepengar oavsett vad vi dödliga tycker.
Så vid en revision kan både säljare och köpare krävas betala skatt på försäljningen. Ibland kan betalningen mellan egna bolag även beläggas med arbetsgivaravgifter och skatt, som du skriver förtäckt utdelning.

Låt oss säga att bolag A köper bolag B för 1 miljon men värdet är 10miljoner.
Skattemyndigheten förlorar då ganska mycket skatteintäkter, och i detta fallet är det ju en privatperson som säljer aktierna.
Låt oss säga att man beskattas enligt K10 och har utdelningsutrymme.
Då handlar det om 200 000:- i skatt. Vid rätt pris om 2 000 000:-.

1 gillning

I det fallet förlorar de inte skattepengar utan de skjuts upp. Visserligen är det bättre för staten att få pengarna nu än i framtiden. Men en sådan transaktion är vad jag vet tillåten.
Det är skillnad om det är underpris av att köpa ett bolag man jobbar i, då blir det ju en förmån som ska beskattas som inkomst av tjänst.

1 gillning

Du kan ha rätt. Sälja till anställd absolut, det är vanskligt. Men någonstans i ledet brukar skatter och skulder dyka upp, som sedan ska regleras på något vis.
Men är bolagen nya eller små, är det säkert ingen ko på isen.
K10 som revisor och bokföringsbyrån räknar på i detta fallet utlöser ju beskattning i slutändan.

1 gillning

Enklaste är väl att du säljer dina aktier till ditt holdingbolag för samma pris per aktie som när du startade ditt verksamhetsbolag, sedan bokför du in en skuld till dig själv i holdingbolaget d.v.s. ditt holdingbolag blir skyldig dig pengar (köpeskillingen). Pengar som du själv kan betala tillbaka till dig själv sedan från holdingbolaget.
Du genomför affären senast innan årsskiftet och sedan när du ska fylla i din K10-blankett i 2023 så tar du upp att du har avyttrat(sålt) dina aktier med varken vinst eller förlust till ditt holdingbolag.

2 gillningar