Sälja dyr allemansfond på fondkonto och köpa ISK

Jag har ca 300 000 i Robur Allemansfond på ett vanligt fondkonto. Värdeökningen sen inköp är ca 400%.

Jag funderar på att ta skattesmällen (eventuellt utspritt på 2 år) och sälja av denna fond och istället köpa tex LF Global Index på ISK. Jag har använt kalkylatorn här på sidan (hittar den inte nu dock) och räknat ut att jag över tid tjänar på detta. Dessutom är ju Allemansfonden väldigt dyr jämfört med LF Global Index.

I forumet har jag förstått det som att om värdeökningen på en aktiefond är över 400% så kan man välja att, istället för att skatta 30% på vinsten, skatta en lägre procentsats på hela beloppet. Jag har sett både 20% och 24%, vilket gäller? Jag har också hört från andra källor att det här med att skatta en lägre procentandel på hela beloppet, om värdeökningen är över 400%, INTE alls gäller för aktiefonder utan bara för rena aktier.

Hur är det egentligen? Vilka regler gäller?

Från skatteverket angående schablonmetoden:
"
Denna metod innebär att du använder 20 procent av försäljningspriset, efter avdraget för bankavgiften eller courtaget, som omkostnadsbelopp. Resterande del, det vill säga 80 procent av försäljningspriset, räknas som vinst.

Det är förmånligare att använda schablonmetoden om dina aktier har ökat mer än 400 procent i värde.
"

Edit/

Gäller även vanliga fonder på fondkonto:
"

Schablonmetoden

Har du sålt marknadsnoterade fondandelar får du beräkna omkostnadsbeloppet till 20 procent av försäljningspriset (schablonmetoden).
"

1 gillning

Tack!

Det var min banktjänsteman som sa att regeln, om att man kunde få skatta 20% på hela beloppet istället för 30% på vinsten om ökningen har varit över 400%, BARA gällde när man sålde aktier och INTE när man sålde aktiefonder. Är du säker på att det gäller för fonder också?

Klicka på länken, scrolla ned till " Så beräknar du din vinst eller förlust själv", klicka där och läs under “omkostnadsbelopp”