Sälja eller sitta på miljöfonder? (Handelsbankens Hållbar Energi, Proethos)

Hej,

Jag talar här efter min egen investeringsfilosofi när jag investerat i några “hållbar energi”-fonder. 1. Titta på hur behovet ser ut i framtiden (nu menar jag mer än 1 år! ). Hur jag än resonerar så kommer jag fram till att behovet av hållbar energi radikalt måste öka i framtiden. Men hör finns också olika vägar som utbyggnad av kärnkraft (men det tar lång tid och kärnkraften har också sina risker/problem), ökad urtbyggnad av framförallt havsbaserad vindkraft (innebär säkrare energiförsörjning, men också större initiala kostnader), geotermisk energi (som jag tror kan vara på frammarsch). solenergi, olika lagringsmetoder när effekten är högre osv… 2. utvecklingen av dessa fonder hålls tillbaka av världsläget. Krig och en ökad hotbild leder istället pengaflödet till säkrare och försvarsrelaterade områden samt hälsoinriktade fonder (i min analys). 3. Ränte- och inflationshotet: Ja, höga räntor och inflation är mycket kostnadsdrivande vid stora investeringar så energifonder tar där stryk.

Om du har råd att vänta 1 - år tror jag att din förlust kan vara inhämtad och ha gett en viss, om inte mindre vinst. Men kan du vänta mer än 2 år tills ränteläget stabiliserat sig och kanske sjunkit så tror jag att det, tillsammans med det stora behvet av utbyggnad, kan leda till en ny boom…

1 gillning