Sälja fastighet och lägga in vinsten på Lysa el motsvarande?

Hej, första inlägget på forumet och hyfsat ny vad det gäller investeringar.

Jag ärvde en tomt med stuga i sthlms förort 2013. Stugan är i dåligt skick men har sedan långt innan jag ärvde bebotts av en man som fått sköta stugan som han velat, inkl tomten.
Han har betalat hyra till mig, jag har gått lite plus efter alla avgifter. Han kommer inte bo kvar om några månader tyvärr.

Tomten är ca 3000kvm och ligger i ett gammalt fritidshusområde hyfsat nära Stockholm. Jag har inga lån på tomten.

Jag har ett antal alternativ som jag funderar på:
1.Behålla tomten utan att göra något alls på den. Det byggs runt i området o rustas upp en hel del, tomten och stugan kommer dock bli lidande. Så småningom hoppas jag att det kommer bli detaljplan över området och man kan stycka tomten i två, investera i kommunalt vatten och avlopp.
Förutsättningen för detta är att jag kan stoppa sophämtning/slamtömning mm.

1. Ta lån på tomten, riva stugan som är i för dåligt skick - bygga nytt och hyra ut/sälja.

2. Sälja tomten i befintligt skick o sätta över pengarna på lysa eller motsvarande.

Vad tycker ni? Tack!

2 gillningar

Jag utgår från att du bara är intresserad av pengar: sälj den och investera på börsen. Då slipper du investera tid i att lära dig förädla/förvalta tomt och hus och kan lägga tiden på annat. Lycka till!

1 gillning

Inne på samma sak. För mig hade det varit för mkt jobb att förvälta/förädla. Sälj omedelbart (eller i sommar?) och investera pengarna i fonder istället.

1 gillning

Jag skulle vilja nyansera det lite. Priset på fastigheter har ökat väldigt mycket under de senate decennierna. Att renovera och hyra ut en fastighet ger en stabil direktavkastning (om du har låg ränta eller inga lån är det bra). Skulle även tro att du kommer att sälja med god vinst om några år. Mig veterligen finns inga fonder eller akiter på marknaden som ger en lika stabil och säker avkastning från dag ett.
Det finns många som har som strategi att använda uthyrning som sidoinkomst. Men om du tycker att det är för mycket bekymmer med att behålla och hyra ut ska du naturligtvis sälja och investera på annat sätt.

1 gillning

Stort tack för svaren!

En del av mig tänker att det kanske vore kul att bygga enkelt nytt hus och hyra ut… men med tanke på hur mycket energi (och pengar) det tar är jag inne på samma spår som några av er. Sälja och investera i annat.

Efter att ha lyssnat på senaste avsnittet av podden där Jan säger att det är kul när TS uppdaterar i sin tråd tänkte jag uppdatera denna.

Efter en del fundering landade jag i att jag vill ha så lite måsten i livet som möjligt och sålde fastigheten nyligen.
Jag blev inspirerad av avsnittet med @tankespjarn och insåg att jag får ett rikare när jag har mindre prylar/ägodelar att ta hand om. Det blir mindre måsten och bekymmer och mer tid och pengar till det jag älskar. Ska nu spendera extravagant på att dansa salsa och äta på fina restauranger (samtidigt som jag kommer investera för att nå FIRE inom 15år)

10 gillningar