Sälja fond eller inte?

Hej!

Jag har ett ISK konto på swedbank med innehav i fonderna Swebank Robur Transfer 80 och Swedbank Robur Access Global A.

Mitt största innehav finns i Transfer 80, just nu känns allt osäkert och jag vill ju inte förlora allt. Dock är mitt sparande långsiktigt typ 10-15år om inte 20 till och med. Vad har ni får råd till mig?

/

Om det är mer än 10 år i sparhorisont så är min starka rekomendation att inte göra någonting! Möjligtvis skulle jag i så fall skifta så att minst 80% istället låg i access global.

Det är viktigt att förstå att börsen innebär risk. Varje enskilt år så får man räkna med en avkastning mellan -50% och +50%. Dessutom under varje 10-årsperiod minst 1-2 större nedgångar. Men perioder uppåt 15-20 år så är sannolikhet att gå rejält plis enormt stor.

Så fortsätt spara, öka eventuellt bufferten om du är orolig, men låt det långsiktiga sparandet vara.

5 gillningar

Sluta läs skräckrubriker, sluta kolla på börsen/logga in på avanza/lysa etc. varje dag. Fortsätt månadsspara och låt kapitalet vara. Ta en kaffe och fundera över vad som verkligen betyder något för dig i livet.

Det bästa när det stormar är att ha en stabil båt, för en dag går stormen över och solen går upp med medvind i seglen.

5 gillningar