Sälja Ny teknik?

Hej,

Har lite pengar i fonden Ny Teknik som ligger och skvalpar. Har gått ner ungefär 37% och därav så har jag bara låtit den ligga med hopp om att den en dag ska återhämta sig men än så länge går det mycket trögt.

Bör jag sälja av den och investera kvarvarande pengar i något annat? Vad hade ni gjort?

Frågan du ska ställa dig är att om du hade haft pengarna som du har investerat i den istället för själva aktien, skulle du köpt aktien vid denna tidpunkten? Om svaret är nej så ska du sälja, oavsett hur mycket den gått ner. Ibland görs pengarna bättre på andra ställen, typ en global indexfond.

1 gillning

Eftersom du varit med på resan ner så kan det var dumt att byta till något som tex knappt gått ner (globalt index) pga stark dollar och som sedan kommer gå sidledes när oron är över (och dollarn sjunker i samma takt som börserna stiger).

Vill man byta till något som också är volatilt och gått ner liknande, men ändå är lite bredare än ny teknik, så finns tex billigare bredare småbolagsfonder, typ Amf småbolag.

Men! Småbolag kan gå sämre i framtiden och börsen kan gå ner mer än vad den hitills gjort och då kommer volatila fonder gå ner mycket mer. Timing är gambling, ingen vet vad som är bäst att göra.

1 gillning

Resonerar ungefär som @Richard-x . Ny teknik som bransch har gått ganska bra i år så det är kanske synd att lämna den just nu. Men det kan vara idé att byta till annat inom samma genre som går bättre, typ Swedbank Robur Technology A eller Skandia Time Global.

Lustigt! Jag satt just och funderade på om det inte är läge nu att köpa in sig i lite ny teknik-fonder, eftersom det gått ner så mkt och eftersom räntan antagligen snart peakat. Jag skulle legat kvar (eller köpt mer), särskilt om det utlöser reavinstskatt att gå ur (dvs om du inte har ISK eller KF).

Mvh

F

Exakt så tänker jag med och har faktiskt viktat om lite från i princip fullt indexsparande till lite mer teknik (ca 20% av mina aktiefonder). Planen är sedan att vikta tillbaka om kanske 2 år eller när det börjar kännas överhettat igen.