TIN Ny Teknik A - Behålla eller byta ut?

Hej alla :slight_smile:

Som titeln lyder, jag vill ha en teknikfond i portföljen men är osäker på Tin Ny Teknik A på grund av hur den presterat på sista tiden.
Vad är eran analys, kommer den återhämta sig?
Vad finns det för substitut annars? [Avanza World Tech by TIN]

Länsförsäkringar Global Indexnära 50,02%

TIN Ny Teknik A 7,14%

AMF Aktiefond Småbolag 7,14%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7,14%

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 7,14%

Avanza Sverige 7,14%

Avanza Emerging Markets 7,14%

Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 7,14%

Mvh,
Femton

Plus teknologi och Nordnet teknologi. :+1:
Ps. Att titta på Historisk avkastning är en rätt usel indikator för att förutspå framtida avkastning, men det vet du säkert redan.

Ifall du tror på caset bör du köpa. Klassiskt nybörjarmisstag att köpa på uppgång och sälja på nedgång…

1 gillning

Det är svårt att betta på aktivt förvaltade fonder i specifika branscher, jag hade kanske rekommenderat att inte göra det.

Annars kanske fundera på varför du valde just TIN, är det för att du har högt förtroende för förvaltarna - i så fall skulle jag ligga kvar.

Om det bara är för att du tror på ny teknik som branch - då skulle jag kolla på teknik index.

Det här är en av mina portföljer. Ingen rekommendation, bara för inspiration.

22,5% AMF Global

22,5% Länsförsäkringar Global Index

5% Handelsbanken Globala småbolag

15% Spiltan Investmentbolag

5% AMF Småbolag

5% SEB Sverige Index

5% AMF Europa

5% Avanza Emerging markets

5% Swedbank Robur Access Asien

5% Avanza World tech

5% Handelsbanken Hållbar energi

Farligt att gå på historisk avkastning när man väljer fond. En fond som gått dåligt kan plötsligt gå bra igen och tvärtom.

Tror du fortfarande på teknik så behåll eller byt mot en billigare indexfond inom teknik t.ex Nordnet eller Plus.

Ett annat sätt att tänka är:
Skulle du köpa fonden om du inte redan hade den idag? Om inte - Sälj, Om Ja - Behåll.

1 gillning

Denna fonden ska man sälja till vilket pris som helst hög avgift dåligt resultat. Dom här förvaltarna har förstört ekonomin för många svenskar SKÄMS!!! bättre att satsa på värdebolag som cocacola

Kolla lite snabbt på innehavet i Ny teknik, jag hade sprungit, väldigt mycket medicinsk teknik med oklar framtid och framförallt väldigt mycket risk, mycket högre än robur tex.

Mer globalfond? Den har ju redan +30% teknik. Eller vad exakt vill du komma åt?

Sälj den här fonden ögonaböj

Väldigt hjälpsamt svar fyra år efter senaste inlägget. :wink:

Lite sent av samma skäl kanske? :smiley:

Fyra år senare kanske FemtonFemton tänker annorlunda än 2022 när hen skrev detta?

p.s. Ja, jag finner det underhållande när någon trådgrävt fram något avsomnat och skriver som att frågan är aktuell. Det är ju inte så att sidan frågar en om man vill väcka en gammal tråd till liv eller så. :joy: