Jag har lite pengar liggandes i Swedbank ny teknik och Avanza world tech mm som gått dåligt senaste tiden. Jag sparar nu 70/20/10% i global index, svenska index och aktiefond investmentbolag.
Min fråga är, ska jag städa undan de dåliga gamla fonderna och slänga in allt i global index? Eller bara låta de vara?
Skulle du köpt de “dåliga fonderna” idag om du haft pengarna på konto eller i en global indexfond? Om ja, behåll dem. Om nej, sälj dem.
Varje dag man behåller en fond är ett implicit köpbeslut.
Åtminstone gäller det om du har dem på ett ISK. Om du har dem på vanlig depå och gjort en förlust jämfört med när du köpte dem kan du använda det för att kvitta mot andra kapitalvinster för att sänka skatten på dessa något. I så fall behöver du planera lite noggrannare för eventuell försäljning.
Men samtidigt är tech fonderna på ”botten”. Kanske klokt att vänta ut stormen tills det lugnat sig?
Jag vet att man inte ska tima marknaden. Men samtidigt är det just det trådskaparen försöker göra. Hade fonderna gått bra senaste året hade hen troligen behållt dem
Du föreslår ju att timea marknaden om du tycker man ska “vänta ut en dålig tid”. Hur vet du att techfonderna kommer gå uppåt närmsta veckorna/månaderna/åren, och framförallt bättre än index eftersom det är alternativet?
Säljer du techfonder nu efter att de har sjunkit så mycket riskerar du att sälja nära botten. Teknik har burit vår framgång i världen under lång tid och den förväntas rädda klotet och öka vårt välstånd även framledes. Det är inte precis en bransch på dekis och fonderna kommer sannolikt att studsa upp igen.
Jag tror att det är för sent att sälja nu. Det skulle man gjort långt tidigare. Men du kan ju sälja hälften så gör du inte helt fel, inte helt rätt heller. Men det kan bli en acceptabel kompromiss.