Sälja sin mobil efter färdig avbetalning?

Jag känner att frågan kanske är lite, dum men jag är inte så bra på det här än.

Frågan gäller, är det ekonomiskt fördelaktigt att efter att ens avbetalning är klar sälja sin mobiltelefon och köpa nytt?

Mer detaljer: Jag köper alltid en iphone via Comviq, kör på avbetalning (plus datapaket). Avbetalningen är klar på 2 år. Men jag brukar använda varje iphone jag köper i ca 4-5 år och byter efter det.

Nu undrar jag hur fördelaktigt det är att efter att 2 åren med avbetalningen löpt ut, sälja sin iphone. Jag menar, den tappar ju värde för varje år. Vad jag kunnat se, tappar en tex pro model ca 40-50% av sitt värde i andrahandsmarknaden på 2 år. Då tänkte jag sälja mobilen till en av dessa företagen som köper ens gamla mobil då jag inte vill hålla på med privatpersoner.

Är det då bättre att använda telefonen i 4 år och sedan sälja den (med stor värdeminskning). Eller sälja den när den fortfarande har hög värde och köpa senaste iphone modellen på comviq etc avbetalning? Är det något jag missar i de hela? :sweat_smile:

Det kan nog bara du svara på om det är värt att ha en nyare model eller inte.

Svårt att se att det blir billigare på något sätt när avbetalningen redan är gjord och du bara betalar för mobilabonnemang.

Skulle väl vara om du hittar en superduperkampanj på liknande mobil som inte borde vara billigare men som av någon anledning är det😅

Ibland kan de ha extra inbytesrabatt som går att kombinera med någon bra kampanj som gör att det nästan blir “värt” (iom det är en ny mobil) med ny mobil på avbetalning.

Tänker mer på att jag kommer göra mig av med den gamla mobilen när jag skaffar ny och då är det väl bäst att den gamla inte minskat så mycket i värde? Min Iphone 13 jag har nu är till exempel just nu värderad som 2500-3000kr​:slightly_frowning_face: Så tänker på att man kanske tjänar mer på att sälja tidigare än efter 4 år senare?:sweat_smile:

Jag är inte så mycket efter att sälja för att skaffa ny mobil men om jag säljer den gamla och ska köpa nytt gillar jag inte att köpa annat än senaste modellen

Säg att man köper ny för 11k och kan sälja den efter 2 år för kanske 5k? Och efter 4 år kan man sälja samma för kanske 2.5k?

Köpa ny varje 2 år: efter 4 år har man spenderat 11+11 =22, och man har fått 5+5=10 tillbaka = 12k förlust

Köpa ny varje 4 år: efter 4 år har man spenderat 11, och man har fått 2.5 tillbaka = 8.5k förlust

Du kan ploppa in egna siffror, men det är väl alltid bättre att behålla telefonen så länge som möjligt. Ur ett ekonomisk perspektiv

(själv köper jag ny varje år. för att jag tycker det är roligt med ny elektronik)