Ska jag sälja Swedbank Robur Tech A och lägga det i en Global indexfond istället, LF, Avanza Global, DNS?
Har 70000 i Robur Tech men har oxå 50 till att förvalta.
Ska jag sälja Swedbank Robur Tech A och lägga det i en Global indexfond istället, LF, Avanza Global, DNS?
Har 70000 i Robur Tech men har oxå 50 till att förvalta.
Kör dnb,lf global eller Avanza global. Sen kan du ha technology fonder som lekhink 10% oćh emerging markets 10%
Så jag väljer en av de andra och har kvar 10%?
Efter vad jag läst kvittar det typ vilken av dem jag väljer?
80% valfri global bred indexfond. 10% Swedbank Robur technology. 10% emerging markets. Då är du klar👍🏾
Vänligen se hit ![]()
Tack! Har Spiltan aktiefond investment och Storebrand Europa oxå. Spiltan kommer jag aldrig sälja, min första fond och hästtjej som jag är passade den extra bra ![]()
![]()
Emerging market tips?
Länsförsäkringar tillväxtmarknad index
Tack ska kolla!
Finns det nån tanke när man säljer bäst?
Jag har mest tryckt sälja för att jag vill byta men ska jag tänka på nåt.
Morningstar.se där kan du se hur många bolag fonderna har. Du söker på fonden sen väljer du portfölj när sidan visar fonden. Du måste vända mobilen snett för att kunna se hur många bolag de har. Nån bugg på sidan.
Om du är långsiktig så köp o behåll sitt i båten i ur och skur flera år. Minst 5 år då är du med på upp och nedgångar
Menade när jag ska sälja tech för att köpa nya. Om det är nåt jag behöver tänka på.
Annars sitter jag lugnt i båten. Sålt av flera som hade i princip samma innehåll.
Jag tänker 15+ år extra till pensionen. Går jag plus extra bra, lite bra nöjd.
Du behöver inte tänka på nåt kör bara ![]()
Då säljer jag den nu och behåller 10%
Om du är inne på EM fond, och vill spara lite på avgiften i längden och tänker hålla kvar fonderna, är DNB Emerging Markets att rekommendera, 0,30% avgift istället för 0,40% som LF fonden har.
Skiljer lite innehav, 701st för DNB och 843st för LF Tillväxtmarknad. Personligen är det inte jätteviktigt för mig, då EM är 10% av min totala portfölj vilket speglar marknadsvikt, samt att jag har LF Tillväxtmarknad i tjänstepension.
DNB EM har tuffat på fint senaste månaden, bäst av mina indexfonder.
Tack! Jag tänker långsiktigt med vill gärna ha lite EM i portföljen.
Beror på.
Vill du ha en nischad fond, som EM, eller en global indexfond, som Swedbank Robur access global till exempel?
Beror lite på var ditt ISK är och vilken plattform eller bank du vill använda.
Även portföljen i övrigt spelar in och hur lång sparhorisont du har.
Swedbank Robur Access global följer börsen till 20:00 när usa börsen stänger 22-23:00 hade den fonden förut den är lite krånglig
Jag har på Avanza.
Inte för kunden, loggar man bara in en gång per månad, eller mer sällan, spelar det liten roll.
Jag har både LF global och Swedbank Robur access global, deras kurvor och innehåll är väldigt lika, precis som de flesta bra och breda globala indexfonder.
Sen beror det på, om man tror på EM och vill satsat helhjärtat på det, eller om man ska ha en del i lekhinken. Det får man bestämma själv.