Snittränta är ett oerhört trubbigt instrument när det gäller val av bank. Givetvis har en bank som har mycket lån till 85 procents belåningsgrad en betydligt högre snittränta än ett institut som inte går över 60 procent.
Det här är ju dock problemet med automatiserade system. Finns inget som säger att de som kodat systemet inte rakt av kör med “fler kreditupplysningar = sämre” utan att ta hänsyn till vilken typ av kreditupplysningar det handlar om.
Låter rimligt. Men då kan jag inte använda bankernas bolåneansöknings formulär. Det verkar per automatik göra en kreditupplysning. Då blir det att ringa banken och vara lite besvärlig kund 
Ja precis, sen om man bara ska kolla runt på bolån så kommer det inte göra något om man får några kreditprövningar. Banken kan se vilket institut som gjort prövningen och ser dem att det bara är storbanker och man säger att man kollar runt bland olika aktörer för att se över sin ränta så kommer de inte bry sig så mycket. Det är mer om man har 10 prövningar hos olika blancolånsinstitut som det börjar se risigt ut.
Det är kanske inget stort problem trotts allt
mer störande att få sänkt kreditbetyg för jämföra boräntor. Kan ju vara bra att banken ser att man verkligen jämför flera aktörer och inser att de måste vässa sitt erbjudande.
Jag gjorde tolv kreditupplysningar under loppet av ett år, det gav inte en förändrad kreditvärdighet. Samtliga för olika banker och eller årliga (klarna etc).
Sedan kan det så klart vara olika för andra men bankerna själva kan inte riktigt svara på när det påverkar.
Ytterligare en fråga som jag ställt till banken i samband med omförhandling av ränta är hur de ser på ansökningar precis innan man byter jobb rerspektive efter, alltså (i mitt fall) lägre lön men ”anställning längre än x månader” respektive högre lön med ”anställd kortare än x månader”. De svarade då att högre lön trumfar.
Vad jag kommer ihåg från min tid på bank så påverkar antalet kreditupplysningar den ‘score’ som UC räknar ut. Sedan kan man fortfarande anses vara kreditvärdig hos banken. ‘Scoren är lite låg men det verkar mest vara bolåneinstitut så det är lugnt’
Väldigt vad SBAB höjt bolåneräntorna nu då. Jag betalar hellre lägre ränta plus att då kanske det anställs färre statliga lallare…
Jag visst är det kul
“Sbab 'prishöjaren!” Tycker de har höjt snabbast. Sen har alla andra banker följt efter ungefär lika mycket. LF höjde precis 50 punkter.
Japp LF har höjt till 3,54.
Även Swedbank (3,59) och Nordea (3,39) har höjt precis (3-månaders).
Det går fort nu och de höjer i olika intervaller så det är svårt att se hur det slutar.
Blir dyrt för staten detta… Politikerna hade chansen att minska ränteavdraget men tog den inte, de såg inte detta komma ![]()
De försöker aldrig göra något bra, de är rädda att förlora röster…
Ja alla banker höjer i slutänden. Sbab var tidiga att höja ränta i juni och så även nu. Sen hakar resten på. Såg att även skandia höjt. Runt 2.5% verkar vara nya normala, för mig.
Det gör det lite knepigt för mig som funderar på att byta bank. Får först jämföra räntan och sedan titta på om de har höjt. Den här senaste höjningen har ju inte triggats av riksbanken. Verkar som att marknadsräntorna går upp på “spelulation” om framtida räntehöjningar. ECB och FED,s agerande. Komplext det här med räntor 
Får se hur det blir med ränteavdragen. Ingen törs röra dom innan valet. Ska nog mycket till för att de ska röras efter valet med. Det är ju många faktorer som drivit upp bostadspriserna.