Samskapa avsnitt om bostadsrätt? | Vad borde ingå?

Det finns en rätt uråldrig webbplats med rätt mycket info på ämnet: Borätt-köparskolan

Tycker också f.d. fastighetsmäklaren Joakim Ryttersson på Ekonomifokus skriver många matnyttiga artiklar om lite allt möjligt på bostadsmarknaden. Kanske en kandidat om inte allas våran @Nestor vill skämma bort oss med sin närvaro? :slight_smile:

2 gillningar

Om man vill sätta in detta i en bredare kontext och förklara varför det är viktigt så skulle man ju också eventuellt kunna göra en liten djupdykning i (eller jämförelse av) några av de klassiska bostadskrascherna, typ Sverige, Japan, USA, etc.

1 gillning

Hittade denna, kan vara relevant i avsnittet:

Från:

Denna är ett måste innan avsnittet, så att du har lite kött på benen. Lätt hänt annars att någon gäst börjar prata om bostadsmarknaden lite i största allmänhet om man inte vet vilka frågor som är relevanta och varför.

1 gillning

Har du läst den själv och kan rekommendera den? Om ja, så köper jag den och läser den innan avsnittet.

Självklart, annars hade jag inte rekommenderat den!

Skrev vad jag tyckte om den för ~1,5 år sedan:

Om det kommit någon bättre bok efter det vet jag inte, men jag upplevde den som väldigt värdefull.

2 gillningar

Mycket spännande, kommer ihåg att jag letade efter ett sådant avsnitt när jag skulle köpa in mig i en liten förening 2019. Det har definitivt varit en berg och dalbana

Är planen gjord av 3e part ?

Tron att avgift i kombination med hur fint kök och badrum är skulle vara dom stora indikatorerna på vad värdet är på bostaden.

Superintressant, det finns standarder enligt HSB, små föreningar har ibland specialregler. Oftast får man betala en avgift för att få hyra ut, i vissa fall får man hyra it på obestämd tid.

Personligen berättade jag på årsmötet att jag skulle köpa elbil och om vi inte har dedikerade laddare kommer jag använda de vanliga uttagen som går på den gemensamma elen. :stuck_out_tongue:

Med den fantastiska räntan som en brf kan erhålla skulle jag absolut säga att det är det. Vi producerar en årsförbrukning av ström varje år.

Andra saker du kan ta upp:
OVK, vad är det, varför görs det och hur ofta skall det göras.
Samma sak med Radonmätning och energideklaration.

Ta även upp vilka steg som behöver genomgås när man vill bygga upp på vinden eller ned i källaren, vilka steg behöver man ta, hur gör man det rätt och riktigt.

Värdehöjande uppgraderingar för en förening:
ex, installera bastu, gym, hobbyverkstad med mera.

Skillnad på stora och små föreningar, vad krävs att du gör i en liten förening.

1 gillning

Hur man ökar intäkterna utan att öka avgiften.

Min erfarenhet är att underhållsplan ofta är ett grunt dokument. Få personen förstår de ekonomiska konsekvenserna av t.ex stambyte inom 5 år - något som är lika dyrt som tålamodskrävande.

En förening med historik av amortering är positivt, sjunker inte föreningens skuld ökar den finansiella risken (alt. om avgifter sänks på bekostnad av amortering).
Likaså att lyfta fram det positiva med hyresintäkter från t.ex garage eller butikslokaler.

En viktig sak angående Bostadsrätt som man inte tänker på ofta är att det är ett verktyg för att belåna sig mer än 85% som ökar din risk betydligt mer beroende på bostadsrättsföreningens belåningsgrad / förväntade underhåll som kommer öka belåningen i framtiden. Det är något man bör ha med i sin kalkyl då man kan ta på sig allt för mycket risk via indirekt belåning.

Ja precis! Denna sajten och speciellt beräkningstipsen i lektioner 20-22 använde jag mig rätt flitigt av när jag gick på visningar och skulle försökte bedöma/jämföra föreningars ekonomi. Kan ge en hyffsat snabb översikt.

Ser fram emot detta avsnitt! Vill lära mig mer :slight_smile:

Du får väl inte använda vanliga eluttag för att ladda en elbil. Blir det en brand torde försäkringsbolaget ha synpunkter.

1 gillning

Hade varit trevligt att sett median också och om det skiljer sig åt eller ej.

Jo det kan man, alla elbilar kommer utrustade med en sladd som har ett vanligt uttsg i ena änden och kan användas i vanliga eluttag, tar typ 30h att ladda bilen då. Så det blir rätt bökigt.

Jag upplever att även om det finns många utan koll så finns det många (tex här på forumet) som är överdrivet försiktiga och oroliga. Visst behöver man vara medveten men också behöver man bygga tillit runt sin egen förmåga att kunna hantera mindre ”hack i skivan” i livet. Bättre att räkna med ett och annat än att försöka förebygga varje liten svårighet.

Det jag tycker man ska fundera ett extra varv på är:

• nya föreningar där lägenheterna säljs långsamt
  • köpa på orter där det är relativt lätt att få hyreskontrakt (då hade jag hellre satsat på villa)
  • väldigt små föreningar <6-8 lägenheter. Det kan bli mycket jobb i dem och har man en knepig granne så kan det bli svårt att få något beslutat/gjort.

Av olika saker som kan hända skulle jag säga att obstruerande/rättshaveristiska grannar är det som är svårast att förutse och tar mest kraft. Det är tack och lov rätt sällsynt.

1 gillning

Det är 4 i min och grannföreningen har 3. Så du får nog sänka gränsen lite :wink:

För nördighetens skulle skulle jag vilja ha info om vad skillnaden är på en bostadsrättsförening och den klassiska borättsföreningen?

Vi lärde oss rätt mycket från Borätt-köparskolan som @Saihtam hade uppe.

Vi gjorde även en XLS mall för att räkna ut nyckeltal från årsredovisningarna baserat på sajten ovan. Tror jag ska hitta den och kan i så fall dra över separat till dig @janbolmeson.

Det underlättade för att rata föreningar som inte höll måttet (och de var rätt många). Ger en ett lite mer kallhamrat ekonomiskt perspektiv för att inte bara dras med i “den är såååå fiiiiiiin” känslan. Som balans :slight_smile:

3 gillningar

Ja, jag vet att man kan. Frågan är om man får…