Sant eller falskt? Din lön ligger inom 10 procent från de 10 personer du spenderar mest tid med?

Med tanke på vår diskussion om social påverkan (“grupptryck”) så kommer här ett påstående som jag länge funderat på. Man brukar säga att man är genomsnittet av de 10 personer man spenderar mest tid med (fysiskt, digitalt, på telefon, i sociala medier eller liknande).

Jag vågar påstå att det även översätts till ekonomi. Således kommer ett lite provocerande söndagspåstående. Jag vet att vi skulle kunna diskutera formuleringen - kring olika typer av inkomster, men kör på det som dyker upp spontant för dig (lägg gärna även en kommentar). :slight_smile:

Din inkomst ligger inom 10 procent från de 10 personer du spenderar mest tid med. Sant eller falskt?
  • Sant
  • Falskt

0 röster

Jag svarade falskt. Man stöter på vissa personer man klickar med genom livet och sedan håller man kontakten oavsett vad som händer förövrigt, under 10-15 år hinner det hända rätt mycket och vissa kanske kommer upp sig ordentligt medan andra sitter inne.

Att sluta umgås med någon man gillar bara för att personens ekonomiska status ändras är otänkbart för mig.

6 gillningar

Inte inom 10 %, men inom samma ball park

Svarade falskt. Jag har en hög lön för att jobba inom offentlig verksamhet, men mina vänner är i hela skiktet, och majoriteten i närheten av Sveriges snittlön.

Öh
Då familjen som man oftast spenderar mest tid med består av studerande ungdomar så blir det så klart falskt.
Tar man arbetskamraterna 8h/dag så blir det så klart sant.
Vänner övrig tid: mixed bag

1 gillning

Fick svara falskt men tittar man på grundlön så är det sant, tittar man på bruttolön ligger jag högre. De flesta i min kompiskrets, ca 90 % har runt medelinkomst, alltså runt 30 - 34 k brutto. En eller några har högre, runt 40 - 45 000 och högre om man räknar med dennes utdelningar då de är egenföretagare. Jag har 34 k i grund och med OB etc hamnade jag år 2020 på ett genomsnitt på 48 500 kr i lön.

1 gillning

Stämmer nog på de flesta av de 10 pers man umgås mest med, men inte på alla.
Satte ändå sant.

1 gillning

[quote=“Lill_Blomqwist, post:5, topic:16139”]
Tar man arbetskamraterna 8h/dag så blir det så klart sant.[/quote]

Ganska många jobbar nog med personer med olika typer av tjänst där lönen varierar mycket så ofta är det nog inte så att de flesta ligger inom 10 procent. Jag svarade falskt och det inkluderar främst personer jag arbetar med.

1 gillning

Stämmer till mycket med de som är mina studiekamrater som är de jag umgås mest med. Lönerna blir extremt lika när man läst samma utbildning på samma universitetet, bor i samma stad och har väldigt liknande jobb.

Ser man till mina andra vänner och mina studiekamraters partners, då är det inte ens i närheten med lön inom 10%.

1 gillning

Förutom min längd så är jag inte enligt snittet på min umgängeskrets med något mätbart jag kan komma på.

Jag svarade sant. När jag och mina vänner/släktingar pratar om ekonomi låter det som de flesta tjänar ungefär lika mycket som mig. Och de flesta jag känner verkar också ha ungefär liknande utgifter som jag och min sambo.

Sedan är sånt här lite svårt, för det är klart att jag kanske känner någon som har mycket mer eller mindre än vad de ger sken av. Alla är inte så öppna när de pratar om pengar.

Jag svarade nej, men är inte helt säker. Det är så stor löneskillnad mellan de jag umgås med och har inte tillräckligt koll på deras löner för att räkna ut snittet :joy:

1 gillning

Att fråga vad någon har i lön är lite tabu i Sverige. Man kan heller inte riktigt gå på folks livsstilar. Någon som visar upp en extravagant livsstil på sociala medier kan i själva verket vara skuldsatt. Se bara på Lyxfällan. Detsamma kan gälla åt andra hållet.

Är man nyfiken så rekommenderar jag att man beställer hem Ratsit-katalogen. Det ligger inte alltid till som man tror.

3 gillningar

Haha, visste inte ens att det fanns! :joy::man_facepalming:

1 gillning

En av mina nära vänner har en lön på strax över 70 000 så han ligger helt klart högre än mig men resten av mina vänner ligger en bra bit 10% lägre än mig. Så det stämmer inte på mig.

1 gillning

Ratsit-katalogen beställer jag varje år. Perfekt att använda vid t.ex löneförhandling (då man inte pratar lön i Sverige) eller när man ska köpa/sälja för att sålla bort skummisar :slightly_smiling_face:

1 gillning

Finns ju bara på kommunbasis. Det blir ju dyrt… :rofl:

Jag tänker att det beror på hur man är som person. Är man född in i en viss krets och har fortsatt att umgås med samma klientel blir det sant.

Eller är man lagd så att man “bytt upp” sin bekantskapskrets i takt med att ens ambitioner och lön ökat?

Jag svarar falskt. Jag och min fru bor i en stad där vi inte har släkt, utan har skaffat vänner här och få av dem är genom jobb, så det är blandat på inkomstskalan. Barndomsvännerna har blandad löneutveckling.

Eller tar man fram några adresser och avsätter en stund för att ringa till Skatteverket :wink: det kostar inget mer än tiden man lägger ned.

De vill gärna ha personnummer men det går att lösa med bara adress också.

1 gillning

Av de tio personer jag spenderar mest tid med är mer än hälften mina närmaste kollegor, så påståendet är sant nästan per automatik.

Eller ska arbetstid inte räknas?