SAS avnoteras från börsen, 250 000 aktieägare påverkas

Ska bli intressant att se vad som händer med min mini Short, haft en liten blankning igång sedan mars 2020 :slight_smile:

6 gillningar

En blanking på 3+ år? Har inte det blivit gansla dyrt? (Kan inget om blanking annat än att du betalar en ränta). Och passa dig för short squeeze. Om ingen vill/kan sälja? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

SAS är ju typ samma skit som Ryanair och Norwegian bara att man tar dubbla priser.

Uppskattar man service så är ju inte SAS ett alternativ direkt.

5 gillningar

Får nog ändå ge SAS att det är rätt sällan man får en så genomruttet sketen upplevelse som hos Ryanair. Men visst, nån lyxupplevelse är det knappast.

4 gillningar

Med mini-shorts kan det gå, men fått rulla positionen ett par gånger. Vart utstoppad en gång, och utfärdaren valde att avnotera en gång. Tror positionen kostat isch 1,9% per år :slight_smile: gäller att hålla koll på volatiliteten, kört ATR som indikator. Dock som sagt var det en väldigt liten position, som jag fått skalat upp kontinuerligt

4 gillningar

Det ska bli intressant att se vad som händer med hela Eurobonus-systemet. Har under ganska lång tid lyckats flyga hela familjen till släkt på andra sidan Atlanten minst en gång om året, ibland två, bara på att betala våra vanliga utgifter med SAS Amex Elite-kort.

4 gillningar

Är väl typ bekräftat att de ska lämna Star Alliance och ska gå med i SKY TEAM. Vet dock inte hur mycket det påverkar bonusar, men lär väl ske någon förändring.

3 gillningar

Ja vilken makalös trade isåfall!! :slightly_smiling_face:

Alla poäng intjänat på SAS avskrivs? :unamused:

1 gillning

Lär nog vara smart att göra sig av med sina poäng innan andra kvartalet 2024 då man planerar att gå in i SKYTEAM. Deras bonussystem är uselt jämfört med Star Alliance.

Business my friend, business :wink:

Nä men allvarligt talat tycker jag Low Cost blir lika dyrt som fullpris om man ska ha med bagage - Norwegian, Ryan, EasyJet, Wizz same same.

Plus att man behandlas som boskap i gaterna längst bort, ofta på okristliga tider (billigaste slotterna), tyvärr ofta otrevlig personal som bara söker efter chansen att klämma en på mer pengar för handbagaget är 2 cm för stort, få inchecknings diskar om man har bagage dvs långa köer, gud förbjude att man missade att checka in online så de tar 40 EUR för den ”servicen” vid disk, dåligt information vid förseningar mm.

Väl ombord så är det dock inte så stor skillnad inom Europa. Små plan utan underhållning typ.

Exempel i somras på en lite längre EU resa så kunde vi ta rabatterad Business med Lufthansa gruppen via Fra/Muc till samma pris som Low Cost med bagage, förvisso direkt. Ganska lätt val då tiderna också var mycket bättre. Ibland har man tur :grinning:

3 gillningar

Jag är ägare till SAS aktien - får väl se om det är något värde kvar per imorgon bitti.

Men tycker detta verkar komplext - om andra parter har fått lov att köpa air France osv då måste dem väl ha samma pris som befintliga aktieägare?

Annars bör väl frågan ha nått oss befintliga aktieägare också alltså att få köpa fler aktier i relation till det antal man äger i dagsläget (utspädning)?

En avnotering av en aktie har jag inte stött på innan. Står jag kvar som aktieägare i ett avnoterat bolag då?

Eller får man erbjudande om att sälja tillbaka till bolaget?

Utöver detta så verkar de ju ännu mer märkligt att aktien stigit med 9% idag…?

Är det inte så att SAS ledningen är skyldig till kriminell handling genom utspädning av aktier som sedan planeras att göra värdelösa genom avregistrering?

Det verkar vara upplagd att råna små sparare - frågan är om Finans Inspektionen godkänner planer på rån av aktiesparare. Man kan alltid polisanmäla SAS ledning för bedrägeri då de gått ut med nya aktier och redan planerat avregistrering.

Givetvis är det så. SAS har absolut inte haft några jurister involverade som känner till hur eller vad som får ske när företagsrekonstruktioner äger rum i USA…

Kom igen! Inse att du inte får igen dina förlorade pengar i SAS och köp framgent indexfonder istället ifall du inte kan hantera förlusten.

12 gillningar

Du är fri att sälja, men ingen vill köpa…

Morgondagen får visa vad marknaden säger.

Hur tänker du här? Man har försökt rädda ett olönsamt bolag. All aktiehandel är ju en tro på att det ska gå bra. Just här gick det åt helskotta.

2 gillningar

ser ut som SAS ledningens upplagd bedrägeri gentemot småspararna

Hur mycket hade du investerat?

någon på SAS har planerat detta och var full medveten att det handlar om bedrägeri mot småsparare - eller så de var vårdslösa i sin bedömning , då borde man stämma hela SAS ledningen för agerande mot aktieägarnas intresse - det här är äcklig bedrägeri där även media deltar som boods hundar