Ja, och jag hoppade av både tech och en mer generell fond kopplad till USA och la snabbt allting i räntefonder. Hade samtliga fonder i flera år, oftast med riktigt bra avkastning förutom 2022 då det sjönk ordentligt. Bra vinst sammanlagt oavsett. Hade bestämt mig att under detta år byta till AP/ för att få en mer passiv placering som skulle “klara sig själv” under många år. Förstår din oro, känner precis samma sak. Dock inser jag att jag vid 50 (fyller 51) inte kan ligga kvar i räntefonder hur länge som helst men vill samtidigt inte hamna i ett läge då jag måste “hämta igen” för stora förluster sista 10 åren innan pensionen. Vill helst som sagt ha en passiv placering där jag inte behöver engagera mig längre och då har AP7 historiskt sett varit ett perfekt alternativ på längre sikt. Men håller som sagt med dig om oron och har inte bestämt mig hur jag ska göra. Hur gjorde du när du flyttade bort från AP7? Undrar också om det finns någon form av simulator där du kan räkna ut din PPM-utbetalning utifrån en given totalsumma.