Hur hade ni gjort?
Har ca 10år kvar till pensionen och har ngr Mio att investera med mål att ha det finansiellt bra som pensionär.
Kommer till pension bo kvar i central bostadsrätt (belåning ca 50%). Har bra lön. Har hitintills hyrd sommarställe ngr veckor men kan sakna att åka till Ngt trevligt helger/vinter mm.
Har en del pengar och funderar på att investera pengarna antingen på börsen- typ Lysa vilket inkl sparande blir en bra slant till pensionen alternativ på ett sommarställe på attraktivt ställe i Skåne. Tänkte inte ta lån till det. Sommarhuset kan man hyra ut delar av sommaren och få in så att det täcker i alla fall del av driftskostnader. Tänkte att om jag trivs så kan jag flytta till sommarhuset som pensionär och sälja bostadsrätten.
Prisuppgången på både börs och bostäder har varit markant de senaste 20 åren.
Det som känns lite läskigt är att i så fall ha i princip alla mina investeringar i bostäder.
Kör på sommarhus! Det är så mysigt, inte minst som omväxling. Men du borde nog ändå belåna det till tex 40-50% nu medan får/kan ta lån. Det verkar dumt att ha allt kapital bundet i huset och svårt att ändra det sen när du är pensionär.
3 gillningar
Tack- helt rätt med belåning av sommarstället. Det är många som vittnar om svårigheter med lån sen!
Är i samma situation som dig och har precis köp sommarstuga. Just nu tänker jag att sprida mina tillgångar på sommarstuga /lån /börsen är en bra riskspridning för närmaste framtiden. Framtiden får visa om det är rätt tänkt. Och jag har några fina semestrar att se fram emot. 
1 gillning
Detta ger större riskspridning och därför i min mening lägre risk än att lägga allt i sommarhuset.
1 gillning